Iranian Agriculture News Agency

وجود ۱۶ کانون بحران در استان اصفهان

حدود یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار از بیابان‌های استان کانون‌های بحران فرسایش بادی هستند

وجود ۱۶ کانون بحران در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، ​رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت:حدود یک میلیون و۹۲ هزار هکتار از بیابان‌های استان کانون‌های بحران فرسایش بادی هستند و اگر فرسایش بادی اتفاق بیفتد قطعا به منابع زیستی و اقتصادی آسیب بسیاری وارد می‌کند.

حسینعلی نریمانی رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به میزان اراضی بیابان در استان، اظهار کرد: در استان اصفهان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان وجود دارد که این میزان ۱۰ درصد بیابان‌های کشور را شامل می‌شود.

او افزود: حدود یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار از بیابان‌های استان کانون‌های بحران فرسایش بادی هستند و اگر فرسایش بادی اتفاق بیفتد قطعا به منابع زیستی و اقتصادی آسیب بسیاری وارد می‌کند.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان آمار میزان خسارت، گفت: در سال ۱۳۸۱ کانون‌های بحران فرسایش بادی ۳۹ میلیارد تومان به منابع زیستی و اقتصادی استان خسارت وارد کردند که در سال ۱۳۹۸ میزان این خسارت به ۱۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

او تصریح کرد: ۱۶ کانون بحران در ۸ شهرستان بیابانی اصفهان، اردستان، آران و بیدگل، برخوار، خور و بیابانک، نطنز، نائین و کاشان وجود دارد و باید در این نواحی اقداماتی انجام شود.

نریمانی ادامه داد: بحرانی‌ترین کانون بحران در منطقه سگزی اصفهان است، مرز مشترک برخوار، اصفهان تا هرند و گاو خونی ادامه پیدا می‌کند و اولویت پروژه‌ها و مطالعات ما در بیابان کانون‌های بحران هستند.

او با اشاره به کانون بحران دیگر، اظهار کرد: این کانون محور انارک به نائین است که در طول ۵۰ سال گذشته ۳۰۷ هزار از کانون‌های بحران فرسایش بادی، جنگل‌کاری شدند و در حال حاضر تبدیل به جنگل‌های طاقی شده است.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در پناه این طاق‌زارها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، کشاورزی، راه آهن و پادگان‌های نظامی مستقر شده و این منابع زیستی و اقتصادی حفظ شده است.

او افزود: برای ادامه کار همچنان منشاء‌یابی کانون‌ها در اولویت است و قانونگذار در آیین‌نامه گرد و غبار مصوبه سال ۹۵ هیئت وزیران پیش بینی کرده محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی موظف به شناسایی کانون‌های گرد و غبار فعال هستند و براساس تحقیقات برنامه‌ریزی کنند.

نریمانی با بیان اینکه دستگاه اجرایی به فراخور جا‌های حساس و اولویت‌دار باید وارد عمل شود، گفت: محیط زیست باید این مناطق را به منابع طبیعی معرفی کند تا با توجه به استراتژی منطقه برنامه‌ریزی و پروژه اجرا کند.

او ادامه داد: مطالعات انجام شده، ولی در حال حاضر به منابع طبیعی ابلاغ نشده و به محض گزارش سازمان محیط زیست اقدامات لازم انجام خواهد شد.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۸، ۵۰۰ هکتار عملیات مالچ پاشی در شهرستان آران و بیدگل، یک هزار و ۴۸۰ هکتار عملیات نهال‌کاری در شهرستان‌های مختلف، یک هزار و ۶۰۰ هکتار اجرای مدیریت روان آب، ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار پروژه قرق، ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار مدیریت چَرا و ۴ هزار هکتار مدیریت جنگل دست کاشت برای حفظ عملیات موجود انجام و از تخریب پیشگیری شد.

او با اشاره به اعتبار تخصیص یافته پروژه ها، اظهار داشت: ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای پروژه‌های مقابله با گرد و غبار و ۲۴ میلیارد تومان برای پروژه مالچ پاشی اعتبار در نظر گرفته شده که کاملا تخصیص یافت و ۹۵ درصد پروژه‌ها نیز انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید