Iranian Agriculture News Agency

35 هزار هکتار مناطق جنگلی استان سمنان در موقعیت بحرانی آتش‌سوزی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 35 هزار هکتار از مناطق جنگلی استان در موقعیت بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی قرار دارد.

35 هزار هکتار مناطق جنگلی استان سمنان در موقعیت بحرانی آتش‌سوزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سرهنگ علیرضا ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امسال شرایط مناسب جوی و رشد خوب پوشش‌های گیاهی موجب شده خطر آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان سمنان افزایش یابد.

وی بیان کرد: بیشترین مناطق بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی و جنگلی مربوط به شهرستان‌های میامی، شاهرود و مهدی‌شهر است.

وی ادامه داد: علت وقوع 95 درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان عامل انسانی است و آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم نقشی مؤثر در کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌ها دارد و این رویکرد در استان با استفاده از ظرفیت رسانه دنبال می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: ایجاد و تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق مردمی برای استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی برای پیشگیری و مهار آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی در کنار اطلاع‌رسانی در جامعه در دستور کار قرار دارد.

ابوطالبی گفت: اکنون چهار پایگاه اطفای حریق مردمی در استان سمنان ایجاد شد که از این تعداد 2 پایگاه در شهرستان شاهرود و 2 پایگاه در شهرستان مهدی‌شهر مستقر است و ایجاد چهار پایگاه اطفای حریق دیگر در نزدیکی مناطق بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: مناطق جنگلی و مرتعی استان سمنان به سه دسته مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم‌بندی شد و بر اساس اولویت تقسیم نیرو و تجهیزات برای مهار آتش‌سوزی احتمالی در کمترین زمان ممکن انجام‌شده است.

وی ابراز کرد: پنج هکتار عرصه‌های مرتعی بیابانی در شهرستان شاهرود به دلیل غفلت و عامل انسانی در آتش سوخت و به جز این مورد آتش‌سوزی دیگری در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان رخ نداده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: شهروندان برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن و بطری‌های شفاف یا شیشه‌ای در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می‌دهد.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن‌برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی‌برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید