Iranian Agriculture News Agency

در راستای بهره وری از منابع آبی وعبور از بحران خشکسالی

رتبه برتر چهارمحال و بختیاری در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان با سرعتی ۲/۵ برابر میانگین کشور در حال انجام است و از میانگین کشوری بالاتر است.

رتبه برتر چهارمحال و بختیاری در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، محدودیت منابع آب به علت ذاتی بودن اقلیم خشک و نیمه خشک کشور و همچنین افزایش نیاز و تقاضای بخش های مختلف شرب، صنعت، محیط زیست و بخش کشاورزی برنامه ریزی و مدیریت بهره برداری از این منابع محدود راضرورت بخشیده است. در این راستا، شاخص های بهره وری آب در بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در کشور میتواند منجر به افزایش راندمان و مصرف بهینه از منابع آب در این بخش شود.

چهارمحال و بختیاری با اجرای بیش از 56 درصد سیستم آبیاری نوین در اراضی زراعی و باغی، رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری به سیستم آبیاری نوین مجهز هستند

ذبیح الله غریب  با بیان اینکه ۵۶ درصد زمین‌های کشاورزی این استان به آبیاری نوین مجهز شده است، بیان کرد: ۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری به سیستم آبیاری نوین مجهز هستند.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه توسعه تجهیزات آبیاری نوین در مزارع کشاورزی در دستور کار است، ادامه داد: ۹۰ طرح تجهیز زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به شبکه آبیاری نوین با وسعت چهار هزار و ۴۰۰ هکتار در دست اقدام است.
 

آغاز عملیات اجرایی طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری

غلامرضا ذاکری مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات اجرایی یک هزار و ۲۰۰ هکتار طرح سامانه‌های نوین آبیاری  در سطح استان آغاز شد.

او افزود: ما باقی پرونده‌های آبیاری در دست تکمیل، بررسی و در مرحله ارسال به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی هستند.

ذاکری اضافه کرد: صرفه جویی در مصرف آب، افزایش راندمان مصرف آب، افزایش بهره وری فیزیکی و اقتصادی، تجمیع و یکپارچه سازی اراضی و رعایت الگوی کشت از اهداف اجرای طرح‌های سامانه‌های نوین در استان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید