Iranian Agriculture News Agency

۴۰ درصد گندم تولیدی خراسان شمالی بیش از نیاز استان است

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه مصرف گندم در استان سالانه ۱۲۰ هزار تن است گفت: پیش‌بینی شده که امسال ۲۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شود.

۴۰ درصد گندم تولیدی خراسان شمالی بیش از نیاز استان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان گفت: در سال زراعی جاری ۱۴۷ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم این استان گندم کشت شده است که پیش بینی می شود ۲۷۰ هزار تن گندم از این سطح تولید شود.

وی با بیان اینکه امسال قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در مقایسه با سال زراعی گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است افزود: هم اکنون هر کیلوگرم گندم از کشاورزان استان ۲۵ هزار ریال خریداری می شود.

کاظمیان اظهار کرد: پارسال ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به صورت تضمینی از  گندمکاران خریداری شده بود.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت دو برابری خرید تضمینی گندم، افزایش خرید از کشاورزان در سال جاری نیز پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه کیفیت گندم کشتزارهای خراسان شمالی بسیار مناسب و مطلوب است گفت: سال زراعی جاری حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی استان زیر کشت گندم آبی و ۴۷ هزار هکتار آن نیز دیم رفته است.

وی میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان را هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم عنوان کرد.   

کاظمیان با بیان اینکه گندم مهم‌ترین محصول قابل کشت در کشور است و غالب کشت اراضی کشاورزی به کشت گندم اختصاص دارد گفت: انتقال دانش فنی به مزارع،   مدیریت چرخه تولید گندم از کاشت تا مصرف بویژه خرید و تحویل آسان محصول تولیدی زارعان و پرداخت به موقع بهای آن از برنامه های استان برای افزایش تولید گندم است.

وی همچنین توجه به توسعه مکانیزاسیون و تامین ماشین آلات تخصصی مورد نیاز، تامین نهاده ها، نظارت فنی مزارع، سرمایه گذاری در زمینه تولید ارقام جدید متحمل به تنش های محیطی از جمله خشکی، سرما و گرمازدگی، توسعه کشاورزی حفاظتی و مدیریت و کنترل عوامل خسارت زا  را از دیگر  برنامه ها و سیاست های این استان در راستای افزایش تولید گندم دانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید