Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی داراب:

دستاوردهای کاربردی گندم بنیان داراب

کشاورزی حفاظتی به عنوان مهم ترین دستاورد طرح نظام های زراعی گندم بنیان داراب معرفی شد.

دستاوردهای کاربردی گندم بنیان داراب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی داراب گفت: هدف مهم طرح نظام های زراعی گندم بنیان انجام کشاورزی حفاظتی بصورت کشت مستقیم بر روی پشته های بلند و دائمی با تلفیق آبیاری نواری است.

منوچهر دستفال؛ اصلاح و بومی سازی دستگاه کارنده رایزد بد، تلفیق روش های شیمیایی، مکانیکی و زراعی در کنترل علف های هرز در سامانه کشت مستقیم، کاربرد سموم مناسب در کنترل بیماری های برگی و سنبله گندم را از دیگر اهداف این طرح بیان کرد.

این صاحب نظر در کشت غلات اظهار کرد: از دیگر اهدافی که به دنبال آن هستیم کاهش میزان یذر مصرفی، معرفی و استفاده از ارقام جدید و پر عملکرد گندم و مدیریت بقایای گیاهی با هدف افزایش ماده آلی خاک، کاهش مصرف آب و جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی است.

 بررسی و کنترل عوامل خسارت زا در طرح گندم بنیان

معاون فنی اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب ابراز کرد: در این طرح ضمن بررسی و اندازه گیری اجزا عملکرد، کنترل عوامل خسارت زای گندم از جمله آفات و بیماری ها را مد نظر داریم.

سید احمد صدری در ارتباط با کشت مستقیم محصولات گفت: پس از حفظ 30 درصد بقایای حاصل از برداشت گندم، کشت مستقیم پنبه با فاصله 75 سانتی متری ردیف ها و فاصله بذور هفت تا هشت سانتی متری صورت می گیرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید