Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی سقز

سالانه یک هزار و ۸۰۰ تُن محصول گلخانه‌ای در سقز تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی سقز گفت: سالانه یک هزار و ۸۰۰ تُن انواع محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان تولید می‌شود و برای صدو مجوز احداث گلخانه و تدوین ضوابط فعالیت گلخانه‌های کوچک تسهیل شده است.

سالانه یک هزار و ۸۰۰ تُن محصول گلخانه‌ای در سقز تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان به نقل از ایرنا،  مدیر جهاد کشاورزی سقز گفت: سالانه یک هزار و ۸۰۰ تُن انواع محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان تولید می‌شود و برای صدو مجوز احداث گلخانه و تدوین ضوابط فعالیت گلخانه‌های کوچک تسهیل شده است.

محمد نافع علایی نیا اظهار کرد: رتبه اول استان از نظر تعداد گلخانه‌های صنعتی، با وجود ۱۱ واحد گلخانه و امکان تولید یک هزار و ۸۰۰ تُن محصول که تسهیل ضوابط برای صدور مجوز گلخانه و نیز تدوین ضوابطه و امکان فعالیت گلخانه های کوچک مقیاس در سال گذشته را نیز باید به این مقوله اضافه کرد.

وی اضافه کرد: شهرستان سقز دارا بودن ضریب مکانیزاسیون کشاورزی حدود ۲ را در اختیار دارد که بالاتر از ضریب مکانیزاسیون میانگین کشوری است.  

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از مهمترین بخش های اقتصادی شهرستان بوده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم موجبات اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم کرده است، افزود: در کنار این پتانسیل، لازم است تا از این به بعد به تامین نیازهای غذایی که به عنوان نیاز اولیه جامعه است،  دقت نظر شود.

علایی نیا یادآور شد: در همین راستا دست‌اندرکاران بخش کشاورزی، با درک اهمیت این موضوع حداکثر تلاش خود را به انجام رسانده، تا با توسعه این بخش، مشارکت وسیعی در توسعه کلی شهرستان ایفا کنند.

وی تاکید کرد: کسب رتبه دوم استان در تولید گندم برای دومین سال متوالی با تولید حدود ۱۶۰ هزار تُن گندم و خرید تضمینی ۱۴۲ هزار تُن با ارزشی بیش از ۲۴۳ میلیارد تومان در سال قبل بخشی از فعالیت های این حوزه است.

رییس اداره جهاد کشاورزی سقز به کسب رتبه اول این شهرستان در استان کردستان در زمینه پرورش زنبور عسل با بیش از ۶۹ هزار کندو و تولید ۵۳۰ تُن عسل در سال نیز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه اجرای آبیاری های نوین، برای سومین سال متوالی با اجرای بیش از ۷۸۲ هکتار آبیاری مدرن رتبه اول کردستان را کسب کردیم، گفت: پارسال ۵۵ هزار تن چغندر قند تولید و برای امسال هم ۱۰۰ هزار تن پیش بینی کردیم.

علایی نیا یادآور شد: رتبه اول استان در زمینه تولید گوشت ماهی در منابع آبی و استخرهای پرورشی، با تولید سالیانه بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن و تداوم تلاش ها برای امکان تخصیص آب و استفاده از منابع آبی جهت تولید هر چه بیشتر گوشت ماهی نیز همچنان ادامه دارد.

وی به بکارگیری و ترویج روش‌های نوین کشاورزی و استفاده از بذور ارقام جدید در قالب طرح‌های تامین امنیت غذایی و گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: حدود پنج هزار و ۴۰۰ هکتار انواع باغات که اکثریت آنها در سنوات اخیر به صورت اصولی احداث شده‌اند.

رییس اداره جهاد کشاورزی سقز اظهار داشت: ترویج کشت کلزا به عنوان یک دانه روغنی با اهمیت تولید و خرید تضمینی بیش از یک هزار و ۸۰۰ تُن دانه کلزا در سال گذشته از بهره‌برداران این شهرستان نیز انحام شده است.

 علایی نیا با اشاره به اینکه تولید بیش از ۳۴ هزار تن شیر، چهار هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ، با دارا بودن واحدهای دامداری صنعتی و سنتی و مرغداری های پیشرفته، اضافه کرد: سالیانه بیش از ۳۷۳ هزار تن محصولات زراعی،   و ۳۹ هزار تن محصولات باغی تولید می شود.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید