Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی

مجوز وزیر برای کشت برنج در ۲۰ هزار هکتار از اراضی ایلام

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه طرح های مهم کشاورزی نظیر گلخانه‌ها و احداث باغات در اراضی شیب دار از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

مجوز وزیر برای کشت برنج در ۲۰ هزار هکتار از اراضی ایلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا در استا ایلام، "محمدعلی طهماسبی" در حاشیه بازدید از مجتمع ۱۵ هکتاری گلخانه کوثر و طرح ۵۰۰ هکتاری باغ های شیب دار سرچم هلیلان، اظهار کرد: شهرستان تازه تاسیس هلیلان به علت دسترسی به آب کافی و زمین حاصلخیز، امینت بالای سرمایه گذاری، فضای کافی در هکتار و اقلیم مناسب از ظرفیت بسیاری خوبی برای توسعه باغداری و کشت های متنوع گلخانه ای برخوردار است.
وی با تاکید بر افزایش کشت های باغبانی و گلخانه ای در شهرستان هلیلان افزود: این گونه طرح ها موجب تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی، عملیاتی کردن شعار جهش تولید و در نهایت ایجاد زمینه اشتغال برای نیروی های با انگیزه بومی می شود.
طهماسبی با بیان اینکه در فصل های گرم سال در مناطق جنوبی و جنوب غرب کشور در زمینه تولید گلخانه ای باید هزینه های سرمایش که از گرمایش بالاتر است، مدیریت شود، افزود: برای کاهش هزینه ها باید از روشهای ابداعی و نوین بهره گیری کرد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: چنانچه از روش های نوین و فن آوری جدید جهت سرمایش محیط گلخانه ها استفاده شود، صرفه جویی در هزینه ها، انرژی و افزایش بازدهی را در پی خواهد داشت.
طهماسبی با اشاره به تولید بالای گلخانه کوثر هلیلان، افزود: تولید ۷.۵ کیلو محصول در هر متربع برای این مجموعه عدد بسیار مطلوبی برای رقابت در بازار است.
وی با تاکید بر روش نشا در تنوع و تولید محصولات در هلیلان، یادآورشد: از ظرفیت کارشناسان و نیروهای انسانی مستعد شهرستان جهت تولیدات به روش نشا با محوریت محصولاتی مانند هندوانه ، خیار و بادمجان استفاده شود.
طهماسبی در خصوص بکارگیری نیروی های بومی در گلخانه کوثر هلیلان گفت: باید از نیروهای بومی جویای کار خود شهرستان هلیلان در این گلخانه استفاده شود چرا که بکارگیری نیروی بومی بر رفتار تولید کننده محصولات قطعا اثر گذار هستند.
وی در ادامه نیز خواستار آموزش نیروی انسانی تازه کار در گلخانه کوثر هلیلان شد و اضافه کرد: نیروهای انسانی که به تازگی دراین گلخانه به کار گرفته می شوند باید همه موارد بهداشتی و دوره های آموزشی کشت گلخانه ای را در نظر بگیرند.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به موضوع میزان اقبال کشاورزان در دنیا به کشت گلخانه ای پرداخت و یادآور شد: کشاورزان کشورهای مانند چین و اسپانیا بیشتر به کشت گلخانه ای گرایش دارند که دلیل اصلی این گرایش میزان صرفه جویی بسیار بالا در مصرف آب و هزینه ها و بهره وری بالاست.
طهمباسی در ادامه این سفر در بازدید از باغات ۵۰۰ هکتاری شیب دار روستای سرچم هلیلان گفت: این باغات به علت وسعت زیاد و شرایط و فضای بسیار مناسب نیازمند صنایع تبدیلی و ایجاد یک کارخانه است.
وی در خصوص تنوع محصولات باغی و نقش آن در صادرات تاکید کرد: در این مجموعه ۵۰۰ هکتاری با کمک محققان جهاد کشاورزی و کارشناسان مربوطه باید در چند هکتار بیش از ۶۰ نوع زیتون کاشت شود و بلافاصله پس از مشخص شدن رقم برتر زیتون عمل سرشاخه کاری انجام شود.

همچنین طهماسبی در دیدار با استاندار ایلام، اظهار کرد: علاوه بر توسعه باغات شیبدار، استان ایلام پتانسیل توسعه طرح های گلخانه ای را دارد و به عنوان مثال هندوانه به جای کشت تخمی مزرعه در محیط گلخانه نشا شود که این اقدام موجب کاهش مصرف اب،  هزینه و ریسک های جوی و تسریع در بازدهی محصول می شود.

وی تاکید کرد: باید از مزیت آب و خاک مناسب ایلام پول سازی کرد و با توسعه باغات در اراضی شیبدار و گلخانه ای آینده مطلوبی  را برای این استان متصور شد.

سلیمانی دشتکی ، استاندار ایلام نیز اظهار کرد: باتوجه به تنوع جغرافیایی، تامین آب، ریزش های مطلوب جوی در فصول بارندگی، خاک حاصلخیز، تلاش کشاورزان و حمایت های دولت، ایلام استانی مستعد برای طرح های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی است که به علت تنوع اقلیمی می توان محصولات سایر نقاط کشور را در این استان پرورش داد.

وی باتوجه به وجود معارضان محلی به سازمان جهادکشاورزی استان ایلام پیشنهاد داد: برای اجرای طرح های مد نظر آبخیزداری و ایجاد باغات در اراضی شیبدار و سایر پروژه ها ابتدا این طرح ها را به صورت پایلوت با هدف اقنای بهره برداران در برخی اراضی اجرایی و بعد از حصول نتیجه سایر کشاورزان را برای اجرای آن طرح ها ترغیب کنند.

استاندار ایلام گفت: شخم زدن زیراشکوب جنگل ها و کشت گندم توسط بهره برداران باعث از بین رفتن و شسته شدن لایه رویی خاک و تخریب اکوسیستم زمین مستعد در اراضی جنگلی استان می شود.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: باید با اجرای طرح های آبخیزداری و کشت درختان مثمر مانند پسته، بادام، زیتون، انجیر، گیاهان دارویی، گل های نرگس و محمدی در حاشیه این طرح ها از تخریب خاک جلوگیری شود.

وی یادآور شد: ایجاد طرح های آبخیزداری و تبدیل اراضی حاشیه این طرح به باغات شیبدار یا کشت گیاهان و گل های مختلف و واگذاری آنها به مردم مزایای متعددی چون حفظ و تثبیت خاک، تقویت سفره های زیرزمینی، بهره وری اقتصادی، افزایش غنای خاک و حفظ جنگل دارد.

استاندار ایلام از سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام خواست طرح های آبخیزداری با پیوست ایجاد اراضی شیبدار به باغ و کشت گیاهان و گلها تهیه کند تا این طرح ها توسط وزیر جهاد در هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار مطرح شود.

سلیمانی تصریح کرد: اعتبار اجرای این طرح ها از محل استانی، ملی وزارت جهاد کشاورزی و نیز اعتبارات سازمان برنامه و بودجه باید تامین شود و همچنین برای اجرای مطلوب و جدی کار باید علاوه بر تشکیل یک کارگروه متشکل از دستگاه های مختلف مرتبط با طرح فرمانداران شهرستان های استان نیز ورود کنند و یک مجری هم برای این طرح مشخص شود.

همچنین  استاندار ایلام، در تماس تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی خواستار صدور مجوز برای ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان برای کشت برنج شد. 

قاسم سلیمانی دشتکی در این تماس با دکتر خاوازی بیان کرد: با توجه به بارش های خوبی که در سطح استان داشتیم و ذخیره‌ی خوبی که از لحاظ آب های زیرزمینی در استان ایجاد شده، ایلام مستعد کشت برنج است و در این زمینه طرحی از ظرفیت های شهرستان های استان تدوین شده است و در دیدار آتی تقدیم خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید