Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس:

برنامه‌های جهش تولید در بخش کشاورزی فارس

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سال جاری به نام جهش تولید نامگذاری شده و راهبردها در این زمینه به منظور کاهش واردات و توسعه صادرات است، محور برنامه های جهش تولیدبخش کشاورزی در این استان شامل افزایش بهره وری ، توسعه محصولات جایگزین واردات، توسعه زنجیره های تولید وصادرات، فعال کردن واحد های راکد و طرح های دانش بنیان است.

برنامه‌های جهش تولید در بخش کشاورزی فارس

جعفر صبوری‌پور در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی ابراز کرد: برنامه های "افزایش بهره وری" در بخش باغبانی توسعه گلخانه ها، گیاهان دارویی و اراضی شیبدار و اصلاح و احیای باغ های فرسوده و غیر اقتصادی است و در بخش دام و طیور توسعه تولید عسل و فرآوری های آن و توسعه اصلاح نژاد دام سبک و سنگین در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: پروژه آبزیان پرورشی و گرمابی، پروژه ماهیان خاویاری از برنامه های افزایش بهره وری در زمینه شیلات و پروژه احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی  و پروژه احیا و مرمت  قنوات از جمله این برنامه ها در زمینه آب و خاک است.

صبوری پور؛ از دیگر محورهای جهش تولید "کاهش واردات و قطع وابستگی" دانست و گفت: به منظور تحقق این محور توسعه کاشت دانه های روغنی (کنجاله)، پنبه ، شکر(چغندرقند)، توسعه طرح گندم بنیان، استفاده از آب سبز در تولید جو ، علوفه و حبوبات،تولید علوفه، توسعه و ترویج کشت ترتیکاله، توسعه کشت سویا، استفاده از کنجاله کلزا و پنبه دانه در جیره غذایی طیور جایگزین سویا در دستور کار قرار دارد.

وی؛ "توسعه زنجیره های تولید و صادرات" را از دیگر محورهای افزایش بهره وری برشمرد و افزود: در سال جاری  برنامه ریزی صادرات محصولات کشاورزی به ارزش 210 میلیون دلار در استان پیش بینی شده است، توسعه پایانه صادراتی و تکمیل صنایع تبدیلی و غذایی 63 واحد این صنایع با ظرفیت 300 هزارتن و پروژه توسعه و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی از جمله برنامه ها در این زمینه است.

صبوری پور؛ گریزی به "فعال کردن واحدهای راکد" به عنوان  دیگر محورهای برنامه جهش تولید زد و افزود: از 1036 واحد نیمه فعال و راکد در حوزه های مختلف طرح های صنعتی بخش کشاورزی قرار دارد، فعال کردن حداقل 25 درصد آنها که با رفع موانع قابلیت برگشتن به چرخه تولید را دارند، در دستور کار قرار دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: توسعه طرح های دانش بنیان محور دیگری از برنامه های "جهش تولید" است که شامل جهش تولید و مصرف آفت کش های زیستی و طبیعی و شیمیایی و توسعه استفاده از تکنولوژی های شناخته شده از جمله پهپاد، سامانه هوشمند آبیاری، سامانه های هوشمند مرغداری ها و گلخانه ها، آبگرمکن خورشیدی و دامداری ها برای افزایش بهره وری و مصرف بهینه نهاده ها و انرژی خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید