Iranian Agriculture News Agency

صادرات زودهنگام "کیوی هایوارد گیلان" ممنوع شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از ممنوعیت صادرات زودهنگام کیوی رقم هایوارد خبر داد.

صادرات زودهنگام "کیوی هایوارد گیلان" ممنوع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، درجانی با اشاره به اینکه تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های فنی و مهندسی در حوزه کشت کیوی در سال‌های گذشته موجب افزایش صادرات این محصول شده، اظهار کرد: این ممنوعیت به‌منظور تأکید بر پیشگیری از صادرات زودهنگام محصول و رعایت حداقل میزان قند میوه کیوی ۶.۲ در زمان صادرات اعمال‌شده است.

وی با بیان اینکه کیوی ازجمله محصولات باغی صادراتی گیلان است، افزود: این محصول محبوبیت خوبی در بازارهای جهانی دارد و جزو اقلام صادراتی ارزآور کشور نیز محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، خریداران عمده این محصول را کشورهای گرجستان، هند و عراق برشمرد و گفت: سالانه بالغ‌بر ۸۰ الی ۹۰ هزار تن محصول کیوی استان به کشورهای درخواست‌کننده صادر می‌شود.

وی با اذعان به اینکه در برخی از سال‌ها مشاهده‌شده که عدم توجه به تأمین و ارائه محصول باکیفیت، صادرات کیوی به‌صورت نارس و قبل از رسیدگی فیزیولوژیکی و رسیدن به قند میوه به ۶,۲ اثرات نامطلوبی در کشورهای خریدار داشته، تصریح کرد: با پیگیری به‌عمل‌آمده در جهت حمایت از تولید و صادرات پایدار کیوی، ممنوعیت صادرات کیوی هرساله در بازه زمانی ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مهرماه از سوی سازمان توسعه تجارت وزارت صمت به‌تمامی گمرکات کشور جهت اجرا، ابلاغ‌شده است.

گیلان رتبه دوم تولید کیوی در کشور را دارد و سال گذشته ۱۸۱ هزار تن محصول تولید کرده و سالانه حدود ۹۰ هزار تن کیوی نیز از گیلان صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید