Iranian Agriculture News Agency

معاون رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان

تولید ۹ رقم گندم در کردستان

اجرای برنامه خوداتکایی بذر در کردستان

معاون رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۹ رقم گندم در این سایت پرورش داده می‌شود، گفت: سایت الگویی ایکاردا در بخش حسین‌آباد به عنوان برترین سایت الگویی در کشور می‌تواند نوید بخش توسعه دیم‌زارهای گندم کشور باشد.

تولید ۹ رقم گندم در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، خردادماه سال گذشته بود که خبر از اجرای طرح‌های ارتقا امنیت غذایی در زمین‌های کشاورزی ۹ استان غرب کشور با استفاده از یافته‌های علمی روز جهان در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

طرحی که در گام نخست خود از چهار استان آذربایجان شرقی، کردستان، لرستان و کرمانشاه آغاز و در ادامه ۵ استان غربی دیگر از جمله آذربایجان غربی به آنها افزوده شدند.

توسعه زراعت دیم به ویژه در استان‌های غربی کشور و استفاده از آب سبز در کشاورزی از مهم‌ترین اهداف این طرح است

یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در پیشبرد اهداف در اجرای هر طرحی آگاه‌سازی مردم به ویژه جامعه هدف و مجریان طرح است، موضوعی که در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه و بلندمدت ممکن می‌شود.

جهاد کشاورزی شهرستان سنندج در همین راستا با همکاری مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان و مرکز تحقیقات ایکاردا اقدام به برگزاری یک دوره آموزشی میدانی با حضور اساتید اهل فن در سایت الگویی امنیت غذایی در بخش حسین‌آباد کرد.

سایت الگویی امنیت غذایی در بخش حسین‌آباد برای چهارمین سال متوالی زیر کشت محصولات دیم رفته و ارقام جدید را هر روز بیش از پیش پرورش می‌دهد.

معاون رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان هدف از برگزاری کارگاه را اطلاع‌رسانی دانش و یافته‌های تحقیقاتی نام برد و اظهار کرد: کشاورزان شرکت‌کننده در این دوره زیرپوشش آموزش‌های لازم قرار گرفته تا بیش از پیش در راستای رشد و بازدهی دیم‌زارهای استان گام بردارند.

تولید 9 رقم گندم در سایت حسین‌آباد

ابراهیم روحی تنوع ارقام کاشته شده در دیم‌زارها و توجه به کیفیت و بازدهی هر چه بیشتر محصول را از نتایج یافته‌های تحقیقاتی پروژه امنیت غذایی دانست و گفت: سایت الگویی ایکاردا در بخش حسین‌آباد به عنوان برترین سایت الگویی در کشور می‌تواند نوید بخش توسعه دیم‌زارهای گندم کشور باشد در حال حاضر ۹ رقم گندم در این سایت پرورش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تنوع ارقام، ایجاد کشاورزی حفاظتی و کاشت به روش بی‌خاک‌ورزی از اهداف مهم ایکاردا در مراحل بعد است.

تنوع ارقام و ایجاد کشاورزی حفاظتی از اهداف مهم ایکاردا در مراحل بعد است

وی با بیان اینکه اگر برای چندین سال مداوم تنها یک محصول و یک رقم بر روی زمین کاشته شود به ضرر مزرعه است و مواد آلی زمین را از بین می‌برد، گفت: هدف نهایی هر تولیدکننده در عرصه کشاورزی تولید غذایی سالم و سفره‌ای پر برکت برای مردم است.

روحی تنوع ارقام، ایجاد کشاورزی حفاظتی و کاشت به روش بی‌خاک‌ورزی را از اهداف مهم این پروژه در مراحل بعد نام برد و اظهار کرد: از اینکه سالیان سال تنها یک محصول و یک رقم بر روی زمین کاشته شود به ضرر مزرعه تمام شده و مواد آلی زمین را از بین خواهد برد.

وی اضافه کرد: کشاورزان سراسر استان که در زمینه تولید گندم فعالیت می‌کنند امروز در این کارگاه چهار ساعته ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بصورت میدانی زیرپوشش آموزش قرار گرفتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید