Iranian Agriculture News Agency

تسهیل امور مربوط به فعالیت و توسعه کشت های گلخانه ای در استان آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از عناصر اساسی توسعه پایدار کشاورزی و روستایی، مهار و مدیریت آفات به صورت کنترل بیولوژیکی است.

تسهیل امور مربوط به فعالیت و توسعه کشت های گلخانه ای در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی رخ افروز در بازدید از آخرین وضعیت گلخانه های شهرستان مرند، ضمن بیان این مطلب افزود: مهار و مدیریت آفات به صورت کنترل بیولوژیکی یا بدون مصرف سموم یکی از مؤثرترین شیوه ها به شمار می رود و مقرون به صرفه و از روش های مؤثر برای تولید محصول سالم، استفاده از همین  عوامل کنترل کننده طبیعی است؛ تغییر سیاست‌ های الگوی کشت در منطقه و کشت محصولات جایگزین و استفاده از روش‌های نوین کشت هیدروپونیک و توسعه گلخانه ها و مبارزه تلفیقی با آفات گلخانه ها در دستور کار ویژه سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی است.

وی گفت: سالیان مدیدی است که کشاورزان برای مقابله با جمعیت آفات از سموم شیمیایی استفاده می کنند کاربرد این سموم راحت تر و باعث کاهش شدید آفات می شود ولی با گذشت زمان زیان آنها بیشتر از فواید آنها شده است، از جمله مقاومت آفات به این سموم بیشتر شده و بالطبع آفت کش های قوی تر وارد بازارشده که باعث خسارت به محیط زیست و سلامت انسان ها می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: یکی از روشهای موثر و سالم برای تولید محصول سالم، استفاده از عوامل کنترل کننده طبیعی یا حشرات است که می توانند از آفات گلخانه ای تغذیه کنند.  

 رخ افروز با تأکید بر لزوم استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی در شرایط کم آبی کشور، اظهار داشت: از آنجا که شرایط مطلوب برای تولید محصولات گلخانه ای فراهم می شود، همین شرایط مطلوب برای حشرات و کنه های گیاه خواری که از محصولات گلخانه ای تغذیه می کنند، فراهم شده و منجر به ایجاد جمعیت زیادی از آفات گلخانه ای در کوتاه ترین زمان ممکن می‌شود که در اغلب موارد گلخانه دار برای جلوگیری از خسارت، با استفاده از سموم شیمیایی اقدام به کنترل و مهار آنها می کند.

وی با ذکر این نکته که تنوع آفات گلخانه‌ای محدود است و نیز سایر امور مدیریتی و تمهیدات لازم مانند استفاده از توری ها بایستی انجام گیرد، خاطرنشان کرد: برخی از مزایای استفاده از آفت کش‌های طبیعی را می‌توان عدم ایجاد مقاومت در برخی از گونه‌های آفت ها، عدم آلودگی محیط زیست، حذف دشمنان طبیعی، ایجاد تنوع زیستی و مهم تر از همه تولید محصول سالم و عاری از آلودگی سموم شیمیایی نام برد.

 رخ افروز با بیان اینکه عزم جدی برای حمایت از توسعه گلخانه ها در استان وجود دارد، اظهار داشت: در این راستا ستاد گلخانه ای استان به صورت فعال در زمینه تسهیل در امور مربوط به فعالیت گلخانه های این استان و توسعه کشت گلخانه ای تشکیل شده است.

وی تسهیل در صدور پروانه تاسیس و بهره برداری از گلخانه ها، کاهش استعلامات، تعدیل فواصل و حریم‌ها، معافیت عوارض ساختمانی مربوط به گلخانه ها، رفع موانع پرداخت تسهیلات و مواردی از این دست را از جمله حمایت‌ های ستاد گلخانه ای برای توسعه گلخانه ها در این استان برشمرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به دیگر حمایت های ستاد گلخانه‌ای این استان برای توسعه کشت گلخانه ای در استان عنوان کرد: ستاد گلخانه ای با دعوت از شرکتهای سازنده گلخانه ها و نیز شرکت های صادر کننده محصولات گلخانه ای به منظور ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای و همچنین با پیگیری کشاورزی قراردادی در گلخانه های این استان زمینه را برای تکمیل زنجیره تولید در بخش گلخانه ای استان فراهم می کند.

رخ افروز با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات تولیدکنندگان بخش کشاورزی پراکندگی تولید است؛ تنها راه سازماندهی این مهم را ایجاد تشکل های فعال در بخش بازار محصولات تولیدی گلخانه‌ای و ورود به حوزه کشاورزی قراردادی دانست و افزود: متقاضیان سرمایه گذاری در بخش گلخانه ای کوچک مقیاس نیز می‌توانند با کمک سازمان جهادکشاورزی استان و شهرستانها  فعالیت خود را در بازارهای داخلی و خارجی از طریق ایجاد تشکل های فعال در حوزه بازار محصولات تولیدی و نیز از طریق کشاورزی قراردادی ساماندهی کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید