Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد همزمان با هفته جهاد کشاورزی عنوان کرد:

جشن مجازی خرمن و شکرگزاری همزمان با هفته جهاد کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به پایان فصل برداشت محصولات پاییزه در استان اظهار کرد: خوزستان استانی چهارفصل برای کشت انواع محصولات کشاورزی است.

جشن  مجازی خرمن و شکرگزاری  همزمان با هفته جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه ستاد فنی تولیدات گیاهی گفت: در حال حاضر در پایان فصل برداشت محصولات پاییزه، عملیات داشت محصولات بهاره و در آستانه عملیات کشت محصولات تابستانه هستیم.

وی افزود: کشت‌های تابستانه، امسال با وسعت بیشتری نسبت به میانگین سالهای گذشته رقم خورده است.

قاسمی‌نژاد در ادامه ضمن اشاره به مجوز کشت برنج در استان تصریح کرد: امسال در سالی که به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب سال جهش تولید نامگذاری شده کشت برنج با دستور دولت به صورت مجاز در برنامه کشت استان خوزستان قرار گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین اطهار کرد: استان خوزستان در بخش تولیدات زراعی یک میلیون و ۳۱۰ هزار هکتار با تولید ۱۷/۲ میلیون تن و با ارزش ریالی ۲۹۰ هزار میلیارد ریال، در بخش محصولات دامی ۵۲۰ هزار تن و ارزش ریالی ۵۰ هزار میلیارد ریال و در بخش شیلات ۱۷۵ هزار تن با ارزش ریالی ۲۰ هزار میلیارد ریال محصول را تولید کرده است.

وی گفت: استان خوزستان در کل ۱۷/۹ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را با ارزشی معادل ۳۶۰ هزار  میلیارد ریال در یک سال تولید کرده است؛ این میزان تولید، سهم بسزایی را در افزایش معنی دار تولید ناخالص ملی ، رونق اقتصاد، بازار، اشتغال و بهبود معیشت مردم لستان و کشور دارد که پیش‌بینی می‌شود میزان سهم تولید محصولات کشت کشاورزی خوزستان در افق توسعه از ۱۴ درصد به بالغ بر ۲۵ درصد افزایش یابد.

قاسمی‌نژاد ضمن اشاره به پتانسیل استان خوزستان در راستای تحقق شعار جهش تولید یادآور شد: استفاده از دانش روز دنیا، دانش محور کردن پروژه‌ها و فعالیت‌های کشاورزی، رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات، تامین نهاده‌های کشاورزی، نوسازی و تخصصی کردن ماشین‌آلات کشاورزی و دنباله‌بندها، اجرای الگوی کشت مناسب و زیرساخت‌های حمل و نقل و به کارگیری آخرین یافته‌های تحقیقاتی از جمله مواردی است که می‌تواند ما را در دستیابی به تحقق شعار جهش تولید یاری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال کشت برنج به عنوان یک کشت استراتژیک به استان خوزستان محول شده گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه موجودی آب پشت سدها حدود ۱۳۰ هزار هکتار بر اساس الگو و تراکم کشت و فعالیت‌های به‌زراعی برای استان در نظر گرفته شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال براساس مصوبه شورای کشاورزی استان به رباست استاندار محترم ترجیحا کشت و صنعت‌ها حق کشت برنج را ندارند عنوان کرد: امسال برای کشاورزانی که در سطوح بسیار بالا برنج کشت می‌کنند محدودیت سطح زیر کشت وجود دارد تا کشت این محصول برای همه افراد مناطق مورد نظر میسور گردد.

قاسمی‌نژاد همچنین ضمن اشاره به روش کشت برنج در استان گفت: خشکه‌کاری الویت کشت برنج در استان خوزستان است و باید تلاش کنیم امسال تمام شالیزارهای استان به روش خشکه‌کاری کشت شوند چرا که رعایت رژیم آبیاری مناسب و اجرای روش خشکه‌کاری کمک شایانی به ارتقاء راندمان آب ، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری محصول می‌کند.

وی ضمن اشاره به کشت ذرت در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۸ درصد ذرت دانه‌ای و ۱۵ درصد ذرت علوفه‌ای کشور در استان خوزستان کشت می‌شود و امسال کشت این محصول به دلیل ممنوعیت واردات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: به دستور وزیر جهاد کشاورزی سطح زیر کشت ذرت در کشور ۱۳۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد که در این راستا شهرستان‌های استان می‌توانند امسال ۲۰ درصد بیشتر از سطحی که به آنها ابلاغ شده است ذرت کشت کنند،

قاسمی‌نژاد در ادامه ضمن اشاره به کشت کنجدناشکوفا در استان گفت: این محصول توده بذری است که در سطح ۲۰۰ هکتار در کشت و صنعت شهید رجایی کشت شده و ضمن اینکه قابلیت برداشت با کمباین را دارد از ارزش اقتصادی بالایی نیز برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین تصریح کرد: تامین نهاده‌های   مورد نیاز برای کشت تابستانه در حال پیگیری بوده و در خصوص تهیه سموم مختلف نیز مشکل خاصی وجود ندارد.

قاسمی‌نژاد در ادامه بر منع آتش زدن بقایای گیاهی مزارع تاکید و عنوان کرد: خوشبختانه امسال نسبت به سالهای گذشته کمتر شاهد آتش زدن بقایای گیاهی توسط کشاورزان بودیم.

وی در خاتمه گفت: آتش زدن بقایای مزارع ضمن اینکه اثرات مخربی بر ساختمان خاک دارد، باعث کاهش مواد آلی و فرسایش خاک نیز می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید