Iranian Agriculture News Agency

ریزش گندم در خراسان شمالی از میانگین کشوری پایین‌تر است

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ریزش محصول گندم در عملیات برداشت از سطح کشتزارهای استان با کمباین‌ها پنج و در کشور حدود ۶ درصد است.

ریزش گندم در خراسان شمالی از میانگین کشوری پایین‌تر است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سیدمجید بهشتی گفت: معمولا در بحث جمع آوری محصول از گندمزارها با دستگاه کمباین سه تا پنج درصد ریزش به صورت طبیعی وجود دارد.

وی گفت: در بحث ریزش گندم ملاک تنها کمباین ها نیستند بلکه به بحث ژنتیکی محصول نیز بستگی دارد که در روش برداشت دستی هم معمولا بین یک تا دو درصد ریزش وجود دارد.

بهشتی اظهار کرد: دو تا سه درصد نیز در جمع آوری محصول توسط کمباین ها ریزش صورت می گیرد که این امر نیز به تنظیمات دستگاه ها و دقت دروگر در برداشت محصول بستگی دارد که البته تا حدودی نیز طبیعی است.

وی گفت: با توجه به اینکه در سال جاری کمباین ها و امکانات لازم نسبت به سال های گذشته گران تر شده است کشاورزان باید این امر را در نظر بگیرند، امسال میزان دریافتی برای برداشت گندم در مقایسه با پارسال افزایش یافته است، کشاورزان و کمباین داران باید در این موضوع بیشتر با هم تعامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه گندم سرمایه ملی است افزود: باید با بهترین کیفیت این محصول استراتژیک برداشت شود.

بهشتی افزود: قیمت برداشت گندم در کشتزارهای آبی به ازای هر یک هکتار ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

وی با بیان اینکه میزان قیمت برداشت گندم بیشتر عرضه و تقاضا است اظهار داشت: از صاحبان وسایل دروگر نیز می خواهیم به کشاورزان از نظر قیمت فشار وارد نکنند، قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به پارسال از رشد چشمگیری برخوردار بوده اما در نهایت هزینه های تولید نیز بالا رفته است.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گندم از سطح کشتزار های این استان توسط ۴۰۰ دستگاه کمباین مهاجر و ۱۸۰ دستگاه بومی صورت می گیرد که وسایل دروگرهای مهاجر مربوط به استان‌های گلستان، فارس، خراسان رضوی و مازندران است.

بهشتی اظهار کرد: بیشتر دستگاه های مرتبط با کشاورزی عمر بالای بیش از ۱۳ سال دارند و همچنین برخی از کمباین ها نیز با وجود اینکه نو هستند اما به علت اینکه بلافاصله بعد از برداشت محصولات در سایر استان ها به این استان مهاجرت می کنند مشکلات فنی زیاد از جمله کند بودن تیغه های درو دارند.

وی از دروگرها خواست تا نسبت به تعمیرات وسایل ها اقدام کنند و گفت: قبل از شروع برداشت از سطح کشتزارهای این استان دستگاه های خود را از نظر فنی باید مورد بررسی نیز قرار دهند.  

وی اظهار کرد: هم اکنون اوج فعالیت دستگاه های کمباین در این استان است و به همین دلیل از صاحبان این وسایل دروگر می خواهیم که دقت و وسواس بیشتری به هنگام برداشت محصول داشته باشند زیراکه گندم یک محصول راهبردی و سرمایه‌ای کشور است که در تامین امنیت غذای بسیار نقش مهمی دارد.

بهشتی افزود:  ضریب مکانیزاسیون استان در ابتدای سال ۹۲، ۱.۲ اسب بخار بوده و هم اکنون به ۱.۸ اسب بخار  رسیده است که از این نظر در مقایسه با میانگین کشور برابر هستیم.

وی کل ماشین آلات کشاورزی استان را ۱۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه  دانست و گفت: این میزان بدون احتساب فرسوده ها  هشت هزار و ۶۶۸  دستگاه است.

وی افزود: به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار زمین غلات یک دستگاه کمباین در این استان وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید