Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت پنج هزار تن گیلاس در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح باغ های گیلاس این استان را هزار و ۳۴۵ هکتار عنوان و اظهار داشت: از این سطح هزار و ۴۰ هکتار به باروری رسیده است.

پیش‌بینی برداشت پنج هزار تن گیلاس در خراسان شمالی

محمدعلی شریکیان افزود: هر ساله از این سطح ۶ هزار و ۷۸۶ تن انواع گیلاس تولید می شود که امسال به علت سرمای دیرهنگام بهاره پیش بینی می شود حدود پنج هزار تن محصول برداشت شود.

وی با بیان اینکه میزان خسارت سرما با توجه به مناطق متفاوت است، گفت: گیلاس از مهم ترین میوه های مناطق کوهستانی است که دارای مواد مغذی فراوان، خواص آنتی اکسیدانی بالا و منابع سرشار کلسیم، پتاسیم و منیزیم است.

شریکیان گفت: بیشتر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی که دارای اراضی شیبدار با منبع آبی مطمئن هستند بسیار مستعد برای پرورش و تولید محصول گیلاس بوده و بهره برداران می توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی، نسبت به ایجاد باغ جدید در این نواحی اقدام کنند.

وی افزود: برداشت گیلاس در استان خراسان شمالی بسته به نوع ارقام متفاوت است و معمولاً از اوایل خردادماه آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد. ارقام مورد کاشت شامل گیلاس تکدانه مشهد، گیلاس شیشه ای، گیلاس دم بلند و دم کوتاه فرانسوی با پایه های بذری است.

وی با بیان اینکه بجنورد و اسفراین بیشترین باغ های گیلاس خراسان شمالی را  در خود دارند، اظهار داشت: مناطق سردسیر و کوهستانی نظیر بازخانه، طراقی کرد، اسدلی، رئین، دهستان بدرانلوی بجنورد و رویین اسفراین به عنوان بهترین مناطق تولید گیلاس در استان هستند.

شریکیان گفت: توسعه باغ های جدید و اقتصادی با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می شود، در این راستا باغ های الگویی گیلاس پایه رویشی ایجاد شده و نهال های پایه رویشی گیلاس موردنیاز باغداران نیز تأمین شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بهره برداران در برنامه جایگزینی باغ درجه سه و راه اندازی باغ جدید گیلاس شرایط اقلیمی، آب و خاک، نهال شناسه دار، کودهای آلی، شیمیایی و بیولوژیکی مطلوب و روش های نوین آبیاری را مد نظر داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید