Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا؛

تشدید کاهش آبدهی قنوات چهارمحال و بختیاری

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت :تعداد ۲۸۰ رشته قنات طی یک دهه گذشته بدلیل خشکسالی و افزایش بی‌رویه استفاده از آب‌های زیرزمینی به طور کامل خشک شده است

تشدید کاهش آبدهی قنوات چهارمحال و بختیاری

غلامرضا ذاکری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایانا در شهرکرد، از اختصاص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای لایروبی ۵۰ رشته قنات دارای اولویت خبر داد و اظهار داشت: با لایروبی این تعداد منبع آبی ۳۰ درصد به دبی آب این تعداد منبع آبی افزوده خواهد شد.
به گفته وی، از مجموع ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری در پی پدیده خشکسالی‌های چند سال اخیر در منطقه، یک سوم از این قنات‌ ها به صورت کامل خشک و مابقی بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش آبدهی داشته است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای مرمت و لایروبی ۱۵۰ رشته قنات کم‌آب دیگر در استان حداقل ۳۰۰  میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امسال تنها ۱۵ میلیارد ریال آن محقق شده است.
ذاکری افزود: تعداد ۲۸۰ رشته قنات طی یک دهه گذشته بدلیل خشکسالی و افزایش بی‌رویه استفاده از آب‌های زیرزمینی به طور کامل خشک شده است.
وی، تنها راه حل برای خروج از بحران آب بخش کشاورزی را مدیریت در مصرف آب و اجرای دقیق سیستم آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت عنوان کرد و گفت: این استان در اجرای سیستم آبیاری نوین، با اجرای بیش از ۶۴ هزار هکتاری سیستم آبیاری تحت فشار، در کشور رتبه دوم را دارد.
به گزارش ایانا، سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می شود و سطح زیرکشت زراعی ، باغی استان ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره بردار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید