Iranian Agriculture News Agency

تولید محصول جو در ابرکوه به ۳.۵ تن در هکتار افزایش یافت

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با استفاده از بذر گواهی‌ شده کم آبخواه و سازگار با شرایط اقلیمی استان، متوسط تولید محصول جو از ۳.۳ به ۳.۵ تن در هکتار افزایش یافت.

تولید محصول جو در ابرکوه به ۳.۵ تن در هکتار افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع افزود: در سال زراعی جاری در ۶۵۰ هکتار از اراضی شهرستان ابرکوه ارقام نصرت و محلی که سازگار با اقلیم استان یزد است و باعث افزایش تولید و با شرایط آب و هوایی منطقه سازگاری دارد  کشت شده است.

وی با بیان اینکه تولید جو دربعضی از مزارع ابرکوه به بیش از چهار تن نیز رسیده، اظهارکرد: پیش بینی می شود که از اراضی زیرکشت محصول جو با توجه به متوسط عملکرد ۳.۵ تن در هر هکتار، ۲ هزار و ۲۷۵ تن جو برداشت شود.

وی تصریح کرد: مراقبت‌های کشاورزان در کاشت، داشت و آموزش‌های ترویجی تولید جو  را ۱۰ درصد افزایش داده که این نکته در کنار استفاده از ارقام کم آبخواه مبین افزایش چشمگیر بهره وری از منابع آب در بخش کشاورزی است.

زارع با بیان اینکه، عمده محصول جو در واحدهای دامداری این شهرستان به مصرف دام های سبک میرسد ، خاطر نشان کرد: امسال برداشت این محصول با توجه به شرایط آب و هوایی تا اوایل تیرماه به اتمام می‌رسد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم بیش از ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید