Iranian Agriculture News Agency

‍ آب و هوای بهار استان همدان نرمال شد

​مدیر کل هواشناسی استان همدان گفت: بر اساس داده ها و اطلاعات هواشناسی، میانگین دما هوا در طی ماه های فروردین و اردیبهشت سال 1399 در استان همدان کاهش یافت.

‍ آب و هوای بهار استان همدان نرمال شد

سعید باقری در گفتگو با خبرنگار ایانا در همدان افزود: بر اساس داده های و اطلاعات هواشناسی، میانگین دما هوا در طی ماه های فروردین و اردیبهشت سال 1399 در استان همدان کاهش یافت.

وی افزود : کمینه دمای رخ داده کاهش قابل توجه ای نداشته است و کاهش دمای اصلی مربوط به بیشینه دمای روزانه بوده است. به طوری میانگین کاهش کمینه دمای هوا در طی دوره دو ماهه مذکور -0.2 درجه سلسیوس بوده، ولی میانگین کاهش بیشینه دمای هوای -0.8 درجه سلسیوس بوده است.  بیشترین مقدار کاهش دما در نیمه شمالی استان از جمله شهرستان های رزن و فامنین حدود -1.3 درجه و کمترین آن در شهرستان های جنوبی استان از جمله ملایر و نهاوند حدود -0.1 درجه سلسیوس بوده است.

مدیر کل هواشناسی استان همدان افزود : به عبارتی می توان گفت که از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت 0.5 درجه سلسیوس از دمای هوا نسبت به دوره بلند مدت کاسته شده است. یکی از دلایل این کاهش دمای هوا نسبت به بلند مدت، افزایش تعداد روز های بارانی استان نسبت به بلند مدت بوده است به طوری که در اداره هواشناسی فرودگاهی همدان تعداد این روز در فروردین 1399 به عدد 13 رسید که نسبت به میانگین 3 روز بیشتر بوده است. ناگفته نماند که دهه اول خرداد 99 به طور میانگین دمای هوای استان همدان گرم شد و اختلاف دمای آن با دوره آماری بلند مدت به 3.1 درجه سلسیوس رسید. این در حالی است که میانگین دمای کشور0.3 کمتر از بلند مدت ثبت شده است.

وی گفت : با توجه به این که در استان همدان دمای هوا ( بخصوص دمای بیشینه روزانه) در فصل بهار خیلی سریع افزایش می یابد، این رخداد (کاهش بیشینه دمای هوا استان نسبت به بلند مدت) در طی دو ماهه اول امسال باعث گردید تداوم بهار طولانی تر شده و همه اقشار از طبیعت سرسبز استان بهره بیشتری ببرند؛ از طرفی دیگر تبخیر و تعرق کمتر صورت بپذیرد و منابع آبی سطوح دوام بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید