Iranian Agriculture News Agency

هجوم ملخ به مزارع اسفراین

مدیر جهاد کشاورزی اسفراین گفت: سه هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارها و مراتع این شهرستان خراسان شمالی به آفت ملخ آلوده شده که عملیات مبارزه با آن آغاز شده است.

هجوم ملخ به مزارع اسفراین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، فائزه تاج آبادی مناطق آلوده را در سه دهستان بام، دامنکوه و زرق آباد اسفراین عنوان و اظهار کرد: در چند روز گذشته در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع و مراتع آلوده با آفت ملخ مبارزه شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد مزارع عدس دهستان دامنکوه از ناحیه حمله ملخ ها آسیب دیده است، افزود: تلاش شده با سمپاشی، هجوم ملخ ها کنترل شده و از گسترش دامنه آلودگی به مزارع و باغ های منطقه جلوگیری شود.

تاج آبادی گفت: اکنون ۲ هزار هکتار از مزارع و مراتع دهستانهای دامنکوه و زرق آباد اسفراین همچنان درگیر هجوم ملخ ها هستند.

مدیر جهاد کشاورزی اسفراین، منطقه درپرچین را از دیگر کانونهای هجوم ملخ ذکر کرد و گفت: به دلیل سردتر بودن آب و هوای این‌ منطقه، هنوز کانون های ملخ در این منطقه فعال نشده ولی پیش بینی می شود در ۱۰ روز آینده آلودگی ملخ این منطقه را نیز دربرگیرد.

تاج آبادی گفت: ملخ های مهاجم از نوع مراکشی و بومی هستند که تخم های آنها در خاک وجود داشته و به دلیل بارندگی های سال گذشته و امسال و رطوب موجود در خاک، تخم ها باز شده و شروع به فعالیت کرده اند.

وی افزود: تراکم زیاد ملخ و سطح سبز مراتع و مزارع، این شهرستان را به حالت هشدار رسانده است.

وی گفت: با توجه به حجم و وسعت مناطق درگیر مبارزه با ملخ ها در شهرستان، کمبود نیروی انسانی، محدودیت اعتبارات و ادوات سم پاشی و تانکرهای آبرسان، انتظار داریم که کشاورزان برای تسریع در عملیات سمپاشی مزارع و مراتع، با در اختیار گذاشتن تراکتورهای خود جهاد کشاورزی را یاری کنند.

تاج آبادی گفت: طولانی شدن زمان سمپاشی و مبارزه علیه ملخ ها، سبب گسترش کانون ملخ و احتمال هجوم ملخ به دیگر مناطق شهرستان خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید