Iranian Agriculture News Agency

سطح زیرکشت و تولید گل محمدی بارور در استان ۱۲5۰ هکتار است

آذربایجان شرقی با ۱۰ درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی ، مقام پنجم کشور را دارا است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: سطح زیرکشت و تولید گل محمدی بارور در استان ۱۲5۰ هکتار است.

آذربایجان شرقی با ۱۰ درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی ، مقام پنجم کشور را دارا است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در بازدید از نهالستان قیزیل گول قاضی جهان از توابع شهرستان آذرشهر با بیان اینکه براساس برآوردهای اولیه میزان تولید گل محمدی در سالجاری بیش از پنج هزار تن برآورد می شود، افزود: حدود ۳۰ درصد تولید، معادل یکهزار و ۵۰۰ تن برای مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت مصرف می شود و ۷۰ درصد بقیه معادل سه هزار و ۵۰۰ تن در زمینه فرآوری گل محمدی، گلاب و اسانس و عرقیجات مصرف می شود.

وی ادامه داد: 20 واحد در آذربایجان شرقی در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب و اسانس و عرقیجات و بسته بندی گیاهان داروئی فعالیت می کنند که قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و روسیه صادر می شود.

 فتحی گفت: صنعت تولید گل محمدی و مصرف آن از گذشته های دور در استان و کشور رایج بوده است، برای توسعه این صنعت علاوه بر توسعه زیرکشت؛ توسعه صنعت اسانس گیری به عنوان صنعت تبدیلی آن باید به حدی افزایش یابد تا برای تولیدکننده توجیه اقتصادی داشته و بتواند سطح زیرکشت محصول را افزایش دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این موضوع که ارزش افزوده گل محمدی در اسانس گیری بسیار بیشتر از گلاب گیری، درست کردن مربا و خشک مصرف نمودن این محصول است، ادامه داد: اگر توانایی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را داشته باشیم و بتوانیم صنعت اسانس گیری را در استان جایگزین نمائیم در این صورت بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان در آذربایجان شرقی حل خواهد شد.

فتحی گفت: ارقام بومی گل محمدی ۹۵ درصد سطح زیرکشت آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد و پنج درصد ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافت است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۲ هزار هکتار اراضی گل محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت باغ های گل محمدی را به خود اختصاص داده و مقام پنجم کشور را دارا است.  

وی اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر، تبریز بوده و شهرستان های اسکو و آذرشهر، به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود گفت: شهرستان اسکو و آذرشهر از قطب های مهم تولید گل محمدی و فرآورده های آن در آذربایجان شرقی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید