Iranian Agriculture News Agency

مدیرجهاد کشاورزی نی ریز:

آغاز برداشت آنغوزه تلخ در استان فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: برداشت آنغوزه از نیمه اول خردادماه آغاز شده است و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

آغاز برداشت آنغوزه تلخ در استان فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علیرضا بصیری با بیان اینکه شهرستان نی ریز از قطب های تولید آنغوزه تلخ کشور و رویشگاه این گیاه به ‌صورت خودرو بوده است، تصریح کرد: آنغوزه دیم در سطح 920 هکتار از اراضی کشاورزی کشاورزی کشت شده که 20 هکتار آن مثمر است.

وی افزود: گیاه آنغوزه در سطح صد هزار هکتار از اراضی مرتعی شهرستان نی ریز نیز کشت شده است.

بصیری ابراز کرد: هر غده آنغوزه در طول برداشت به طور متوسط 18 مرتبه به صورت عرضی برش می خورد و در مجموع 80 تا 150 گرم شیرابه از آن به دست می آید که علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای هندوستان، پاکستان، حوزه خلیج فارس، آمریکا، انگلستان و ژاپن صادر می‌شود.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و مشکلات صادرات این محصول تصریح کرد: هر کیلو شیرابه آنغوزه تلخ سال گذشته 400 هزار تومان در بازار به فروش می رسید که امسال به 250هزار تومان کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: دوره باردهی این گیاه هر هفت سال یکبار بوده، از این رو به منظور افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، بهره‌برداری از منطقه دهچاه نی ریز برای اولین بار در کشور اقدام به پرورش نشاء آنغوزه کرد و پس از دو سال نشاء را به زمین منتقل کرده که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

گیاه آنغوزه گونه ای نادر و رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است که شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد و فردی به نام کامفر، ۳۴۰ سال پیش با کمک اهالی لارستان اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ زنی سنتی کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید