Iranian Agriculture News Agency

اسفندیاری‌پور:‌ برای خرید کمباین باید به کشاورزان کمک کنیم

بازدید مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم از مزارع غلات خراسان شمالی

مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح ملی گندم از مزارع غلات شهرستان بجنورد، شیروان و فاروج بازدید کرد.

اسفندیاری‌پور:‌ برای خرید کمباین باید به کشاورزان کمک کنیم

اسفندیاری پور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم در طول بازدید از مزارع استان خراسان شمالی گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی ارتقای بهره وری در بخش کشاورز است بطوریکه در ۷ سال گذشته افزایش تولیدات بخش کشاورزی  به دلیل افزایش بهره وری بوده است . 

وی گفت: توسعه استان در ارقام جدید اصلاح شده  و گواهی شده و بخش عمده ای از تولیدات ، مدیون محققین و تولید کنندگان بذری است.

 وی گفت :اگر بخواهیم تولید  پایدار باشد باید فاصله قیمت دانه و بذر گواهی شده را کاهش دهیم و در این راستا باید به کشاورزان یارانه بدهیم تا بتواند از بذر اصلاح شده استفاده کند.

وی گفت:عدم کنترل عوامل بیماری زا ، آفات و علفهای هرز ، میتواند تا ۵۰ درصد به گندم خسارت وارد کند بنابراین برای کاهش تردد در مزرعه باید با یارانه و مساعدتهای دولتی،  لاستیکهای باریک در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا به راحتی و کمترین لهیدگی خاک ، مبارزه با علفهای هرز ، کود پاشی و مبارزه با بیماری انجام شود.

مجری طرح ملی گندم به ضایعات هنگام برداشت اشاره کرد و گفت: برای خرید کمباین باید به کشاورزان و کسانی که توانایی واردات کمباین را دارند کمک کنیم . 

اسفندیاری پور گفت:  در جاده های کشور ما  آخرین مدل خودروها تردد دارند چرا در مزارع ما نباید تکنولوژی در اختیار کشاورز باشد و برای کمباین مشکل داشته باشد و هنگام برداشت محصول یکساله خود معطل بماند . 

وی گفت: دستگاههای سیاستگذار و تامین کننده منابع باید به این بخش ورودپیدا کنند و از حمایت کردن این بخش دریغ و مضایقه نکنند تا تولید استمرار داشته باشد .

مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح ملی گندم پس از بازدید از مزارع استان گفت: وضعیت گندم استان در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد به طوری که مزرعه سبز خرم که ۴۰۰ هکتار گندم بذری با تولید ۱۵۰۰ تن را دارد همتراز با  استاندارهای اروپایی است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی  خراسان شمالی نیز طی این بازدیدها با اشاره به وضعیت تولیدات استان گفت: امسال باتوجه به اقدامات خوب انجام شده، پشتیبانی و تدارک و توزیع به موقع نهاده ها، تلاش کشاورزان وبارندگی مناسب وضعیت تولید استان خوب خواهد بود.

عبداله یوسفی گفت:  پیش بینی می شودحدود ۲۷۰ هزار تن گندم  در استان تولید شود و حدود ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن نیزخرید تضمینی انجام شود .

وی قیمت تضمینی گندم را 2500  تومان ذکر کرد که نسبت به سال گذشته  ۴۷ درصد رشد داشته است.

یوسفی گفت:شهرستان فاروج پتانسیل خوبی در تامین بذر استان داشته و توانسته ۵۰ درصد نیاز بذری استان را تامین کند . 

وی با اینکه شهرستان فاروج فقط ۱۰ درصد گندم استان را به خود اختصاص داده است اما ۵۰ درصد نیاز بذری را تامین کرده است . 

وی افزود: در استان ۲۲ رقم گندم توزیع و کشت شده که بخش عمده آن در شهرستان فاروج تولید می شود.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار امیدواری کرد با اقداماتی که انجام شده در سال جهش تولید بتوانیم ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری کنیم که نیاز استان با ۱۲۰ هزار تن آن تامین می شود و  مقدار گندم مازاد نیز توسط اداره کل غله در سایر نقاط کشور روانه بازار مصرف شود.

از مهمترین نتایج بازدید امروز صدور عاملیت بذر گندم برای شهرستان فاروج بود تا بتواند تولید و تامین بذر را در شهرستان داشته باشد چون شهرستان فاروج تاکنون تامین کننده بود ولی این عاملیت را  نداشت و یکی دیگر از امتیازات و نقاط قوت این عاملیت این است که به تعاون روستایی شهرستان داده شد تا بتواند در تامین و تولید بذر شهرستان واستان مستقیم ورود پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید