Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد خبر داد:

افزایش سطح زیر کشت و تولید ارمغان طرح ملی گندم بنیان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به تحول عظیمی که طرح ملی گندم بنیان در استان ایجاد کرده اظهار کرد: انتظار می‌رود در در پایان سال چهارم اجرای این طرح سطح زیر کشت از 18 هزار هکتار در سال نخست به 185 هزار هکتار و میزان تولید از یکصد هزار تن به یک میلیون 200 هزار تن برسد.

افزایش سطح زیر کشت و تولید ارمغان طرح ملی گندم بنیان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نوزدهمین جلسه گندم بنیان استان گفت: طرح گندم بنیان مدیریت مزرعه در استان را دچار تحول کرد و اثرات شگفت‌انگیزی را تاکنون بر جای گذاشته است.

وی افزود: در این طرح ارقامی معرفی شد که مقاومت بالایی به بیماری زنگ گندم و دیگر بیماری‌ها دارند.

قاسمی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه طی یک سال گذشته تغذیه متعادل در شمال و جنوب استان به کشاورزان آموزش داده شد اظهار داشت: قارچ‌کشی در این طرح باعث افزایش حداقل 200 هزار تن گندم استان شد و این نشان دهنده ضرورت پایداری تولید است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: تغذیه تکمیلی یکی دیگر از اثرات مثبت این طرح بود که خسارت ناشی از سرمازدگی را کاهش داد همچنین در طرح گندم بنیان کشاورز بر روی بقایای گیاهی عملیات کشت را انجام داد و بر همین اساس رغبت بیشتری برای کشت بر روی بفایای گیاهی دارد که این موضوع میزان آتش سوزی مزارع را در سال جاری کاهش داده است.

وی با اشاره به نقش مهم کارنده‌ها اظهار کرد: طرح گندم بنیان همچنین بر انتخاب کارنده‌های مناسب که از لحاظ هندسی، تهویه، صرفه‌جویی و مصرف آب و ... نقش مهمی داشته است.

قاسمی نژاد در ادامه تصریح کرد: هدف ما در این طرح افزایش سطح زیر کشت از 18 هزار هکتار در سال زراعی نخست به 185 هزار هکتار در پایان چهار سال و میزان تولید از یکصد هزار تن به یک میلیون و 200 هزار تن خواهد بود همچنین انتظار می‌رود عملکرد محصول گندم آبی نیز 30 درصد افزایبش یابد.

در ادامه جلسه حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان گفت: در سال زراعی گذشته سه پلاتفرم آموزشی – ترویجی بر اساس برنامه تدوین شده همچنین 6 سناریو به همراه 5 آزمایش در پلاتفرم ها اجرا شد.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته با وجود شرایط بیماری و در ماه مبارک رمضان عملیات برداشت و نمونه‌برداری به صورت تمام وقت صورت گرفته افزود: نتایج بدست آمده در حال آنالیز است و در بخش توسعه بر اساس فاز اول سال توسعه سطح کشت حدود  18 هزار و 500 هکتار به کشاورزان ابلاغ شد که از سوی کشاورزان سطح کشت  17 هزار و 664 هکتار اعلام شد و پس از بررسی و حذف مزارعی که از نظر کیفی مناسب نبودند 14 هزار و 64 هکتار سطح زیر کشت اعلام شد.

وی در پایان اظهار کرد: شهرستان‌های شوش، شوشتر، دزفول، اندیمشک، بهبهان و حمیدیه طبق اصول ابلاغی از لحاظ کیفی بهترین مزارع را در استان دارا بودند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید