Iranian Agriculture News Agency

معاون استاندار

شهرک گلخانه‌ای مغان، جهش تولید را در استان اردبیل رقم می‌زند.

شهرک گلخانه‌ای در حال احداث یک هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان، موجب جهش تولید بخش کشاورزی در استان اردبیل می‌شود.

شهرک گلخانه‌ای مغان، جهش تولید را در استان اردبیل رقم می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، ارژنگ عزیزی که در جلسه ستاد توسعه شهرکهای گلخانه ای استان اردبیل سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: تامین زیر ساخت برای سرمایه‌گذاران شهرک گلخانه‌ای مغان اولویت اول طرح‌های کشاورزی استان اردبیل است.

وی با اشاره به آغاز اقدامات مناسب برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تولید گلخانه‌ای در این شهرک افزود: زیرساخت‌های این شهرک از جمله آب، برق و گاز برای خدمت‌رسانی به سرمایه گذاران باید در سریع‌ترین زمان ممکن تامین شود.

معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل اضافه کرد: ۲۰ مشترک جزء و هفت مشترک عمده گاز سرمایه‌گذاری طرح گلخانه‌ای در استان در حال اجرای طرح هستند که مجموعه مصرف گاز مجتمع‌‎های گلخانه‌ای در حال احداث آنها در منطقه مغان بیشتر از مجموع مصرف کنونی گاز در کل شهرستان پارس‌آباد خواهد بود.

وی شهرک گلخانه‌ای یک هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان را بزرگترین مجتمع سرمایه‌گذاری و شهرک گلخانه‌ای ایران اعلام کرد و ادامه داد: تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک گلخانه‌ای مغان زیاد و پرشمار است.

عزیزی اظهار کرد: سرمایه گذاران توانمند و متخصص در امور گلخانه‌ای از اغلب نقاط کشور تقاضای اختصاص زمین و سرمایه‌گذاری در شهرک گلخانه‌ای مغان را داده‌اند ولی اولویت با کسانی است که سرمایه‌گذاری خود را با سرعت به مرحله تولید برسانند.

وی با اشاره به تعریف فازهای بعدی برای شهرک گلخانه‌ای در منطقه مغان بیان کرد: تا واگذاری زمین، تامین زیرساخت و تکمیل سرمایه‌گذاری و بهره برداری از شهرک گلخانه‌ای یک هزار و ۶۰۰ هکتاری کنونی، اجرای فازهای بعدی این شهرک آغاز نمی شود.

معاون استاندار اردبیل همچنین از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از مرحله نخست شهرک گلخانه‌ای مغان تا اواخر تیرماه امسال خبر داد و گفت: نهضتی در زمینه احداث گلخانه در استان اردبیل با سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی آغاز شده که مورد حمایت همه مسئولان استان و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی احداث مجتمع‌های گلخانه ای را از مصادیق بارز جهش تولید در عرصه کشاورزی عنوان کرد و افزود: در سال جهش تولید، جهش مد نظر در عرصه کشاورزی بیش از هر بخشی می‌تواند در تولید گلخانه‌ای اتفاق بیفتد.

عزیزی با اشاره به جذب ۲۵ درصد تسهیلات رونق تولید بخش کشاورزی توسط سرمایه‌گذاران بخش گلخانه‌ای استان اردبیل، خواستار شناور شدن پرداخت تسهیلات برای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای این استان شد.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه پرداخت تسهیلات بانکی یارانه‌دار برای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای با هدف رونق تولید در بخش کشاورزی اظهار کرد: پرداخت ۹ درصد یارانه تسهیلات احداث گلخانه موجب رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران برای ورود به امر تولید گلخانه‌ای می‌شود.

معاون استاندار اردبیل همچنین خواستار تعیین تکلیف نهایی مجتمع گلخانه‌ای آنقوتلار شهرستان گرمی شد و گفت: این مجتمع گلخانه‌ای ۱۰ هکتاری با ۶ هکتار گلخانه سرپوشیده احداث شده آماده و مجهز به سامانه اسپانیایی که هم‌اکنون در اختیار یکی از بانک‌ها قرار دارد، باید از حالت دکود خارج شده و به چرخه تولید کشاورزی برگردد.

مدیر شهرک‌های گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به شناسایی شده و اختصاص ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان گفت: تا به حال ۷۰ هکتار گلخانه در قالب گلخانه‌های کوچک و مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان اردبیل به بهره‌برداری رسیده است.

کاظم عبادالله عموقین سرعت احداث گلخانه در سطح استان به خصوص به شکل مجتمع را چشمگیر خواند و افزود: تا پایان امسال، با بهره‌برداری از مجتمع‌های در دست احداث، مساحت گلخانه‌های استان اردبیل به ۳۵۰ هکتار افزایش می‌یابد.

وی اردبیل را در زمینه احداث مجتمع‌ها و مجموعه‌های گلخانه‌ای در سطح کشور، استان برتر عنوان کرد و گفت: تاکنون برای اجرای زیرساخت‌های گلخانه‌ای این استان ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی هزینه شده و امکانات لازم از قبیل آب، برق و گاز این مجتمع‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن واگذار می‌شود.

مدیر شهرک‌های گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین بیان کرد: برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای در سطح استان، تا پایان امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می شود.

وی شهرک گلخانه‌ای در حال احداث یک هزار و ۶۰۰ هکتاری منطقه مغان را بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون ۵۰ هکتار از گلخانه‌های این شهرک به مرحله بهره‌برداری و تولید محصول رسیده است.

عبادلله عموقین با اشاره به فعالیت ۸۰ فرد حقیقی و حقوقی بخش خصوصی در زمینه تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل اضافه کرد: تا پایان امسال نیز بیش از ۲۰۰ هکتار از این شهرک با تکمیل سازه و کاشت محصول، به مرحله تولید خواهد رسید.

وی تاکید کرد: استان اردبیل به علت سرعت در اجرای گلخانه‌ها و احداث سازه در سال جهش تولید به عنوان استان برگزیده کشور در زمینه احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای معرفی شده و با بهره‌برداری از طرح‌های در حال احداث و در راستای جهش تولید، این استان به قطب تولیدات گلخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده سال گذشته بین استانداری اردبیل و شرکت شهرک‌های کشاورزی برای احداث ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در قالب سه شهرک در منطقه مغان، عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور به مساحت یک هزار و ۶۰۰ هکتار در منطقه مغان، در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان اردبیل آغاز شد.

بنا به اعلام ارژنگ عزیزی معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل، تکمیل طرح‌های گلخانه‌ای در این استان، زمینه ایجاد ۲۰ هزار شغل جدید، تولید ۷۰۰ هزار تن محصول با ارزش صادراتی ۳۰۰ میلیون دلار در سال و صرفه‌جویی ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب در سال را فراهم می‌کند.

بخش کشاورزی استان اردبیل در سال گذشته به علت جهش در احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای، جایگاه سوم کشوری را کسب کرده و برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۲۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی کشور در بحث توسعه گلخانه‌ را جذب کرد.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۱ هزار هکتار اراضی باغی است.

سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان اردبیل تولید می‌شود.

استان اردبیل در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشتاز است به طوری در تولید عدس رتبه اول، تولید کلزا رتبه اول، تولید سیب زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، تولید چغندر قند رتبه پنجم، تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشوری را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید