Iranian Agriculture News Agency

استاندار ایلام

طرح سامانه گرمسیری تا 1400 انجام خواهد شد

استاندار ایلام گفت: طرح گرمسیری بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت دارد و امسال در بخش کنجانچم و مابقی در سال ۱۴۰۰ عملیاتی خواهد شد.

طرح سامانه گرمسیری تا 1400 انجام خواهد شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، «قاسم سلیمانی دشتکی» در نشست کمیته پالایش استان با اشاره به اینکه برای اجرای طرح سامانه گرمسیری نیازمند اعتبار و تسریع در روند اجرا هستیم، اظهار کرد: در بحث سامانه گرمسیری بخشی از کار انجام شده و برای اتمام و بهره برداری پروژه نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش زیادی شد که طرح سامانه گرمسیری  انجام شود اما به دلیل اختلاف اعتبار از ارز نیمایی این پروژه به تعویق افتاد و به دلیل اختلاف نظر و بحث ارزی منتفی شد، تصریح کرد: شاید بهتر بود که این اعتبار را می پذیرفتند که کسری آن جبران شود اما با منتفی شدن اعتبار ارزی اکنون مجدد به دنبال آن هستند که اصل اعتبار برگردد.

استاندار ایلام تصریح کرد: در بحث افتتاحیه‌ها با حضور رییس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس ما درخواست تکمیل دو پروژه سامانه گرمسیری و طرح احیا را دادیم که  در مورد اول وزارت نیرو و در دیگری وزارت جهاد کشاورزی تعلل کرد.

سلیمانی دشتکی تصریح کرد: طرح گرمسیری بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت دارد و رییس جمهور دستور دادند که طرح گرمسیری امسال به اتمام برسد اما برای دو سال تقسیم کار شده ، یعنی امسال در بخش کنجانچم و مابقی در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه اگر پروژه‌ها را خردتر کنیم، سریع‌تر برای اجرا به نتیجه می‌رسیم، افزود: به جای اینکه منتظر دولت باشیم، باید تلاش کنیم تا سرمایه گذار پیدا کنیم و خطوط اجرا را انجام دهند.

وی افزود: اگر بتوانیم این طرح بزرگ را خرد کنیم، سرمایه گذار از استانهای مختلف هست که اجاره کنند و قرارداد ببندند و بهره بردار شوند و بایست متناسب با سرمایه گذار خود زمین را در اختیار بگیرند تا پس از بازگشت سرمایه این املاک را به مردم واگذار کنند.

استاندار ایلام گفت: باید خیلی معطل اعتبارات دولتی نشویم و در قالب قرارداد تولید که خطوط انتقال آب متناسب با سرمایه گذاری اجازه می دهیم تا برگشت سرمایه به آنها بازگردد.

سلیمانی دشتکی راه سریع‌تر انجام پروژه ها را واگذاری به بخش خصوصی و بنیادها عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی در ازای سرمایه گذاری برای اجرا مدتی طبق تفاهم نامه بهره بردار می شوند.

وی گفت: فرمانداران و امور آب نیز آگهی بدهند و هرکس در مناقصه برنده شد بتواند کار تکمیل طرح را انجام دهد.

نماینده عالی دولت در استان  با تاکید بر استفاده از کمک بنیادها دراین شرایط ، افزود: با بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان برای سرمایه گذاری در طرح سامانه گرمسیری و اگر با بهره برداران تفاهم می شود که کار را انجام دهند یا از طریق آگهی برای حضور سرمایه گذار بخش خصوصی این طرح ها اجرایی شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید