Iranian Agriculture News Agency

شیر تولیدی در اصفهان ۲ و نیم برابر مصرف سالانه هر اصفهانی است

تولید شیر در اصفهان، ۲.۴ برابر مصرف سالانه شیر هر نفر در استان اصفهان است.

شیر تولیدی در اصفهان ۲ و نیم برابر مصرف سالانه هر اصفهانی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین ایراندوست  با اشاره به روز جهانی شیر و اهمیت این روز برای ارتقای سلامت شهروندان اظهار داشت: هر ساله جشن‌هایی در نخستین روز ماه ژوئن مصادف با یازدهم خردادماه با عنوان روز جهانی شیر در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

وی افزود: سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نزدیک به دو دهه است که امروز را به عنوان روز جهانی شیر انتخاب کرده تا به نقش مهم صنایع لبنی در توسعه اقتصادی، تغذیه و معیشت و سلامت جامعه گوشزد کند.

اصفهان قطب مهم تولید شیرخام در کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات لبنی در کشور است، تصریح کرد: با وجود دامداران سخت کوش و هوشمند اصفهانی، این استان رتبه نخست تولید شیرخام در کشور را دارد و با تولید سالیانه بالغ بر ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تن و همچنین رتبه اول در زمینه تولید شیر به ازای هر رأس گاو را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: استان اصفهان از نظر تعداد گاوداری‌های شیری و ارزش اصلاحی گاو شیری اصیل و همچنین از نظر افزایش بهره وری در گاوداری‌های صنعتی رتبه اول را در کشور دارد.

ایراندوست با بیان اینکه در استان اصفهان اولین مرکز تخصصی پرورش تلیسه شیری در سطح کشور وجود دارد، گفت: این مرکز تأمین کننده تلیسه ممتاز برای سایر استان‌ها است.

کیفیت شیر در اصفهان صادرات لبنیات را در پی داشته است

وی اشاره‌ای هم به کیفیت شیر تولیدی در استان اصفهان داشت و تصریح کرد: کیفیت شیرتولیدی در استان اصفهان با قابلیت عرضه در بازارهای منطقه‌ای و در راستای توسعه صادرات محصولات لبنی، طی سال گذشته بیش از ۲ هزار تن شیرخشک تولیدی گاوداری‌های صنعتی استان با ارزش سه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: به دلیل ممنوعیت صادرات شیرخشک در ده ماهه اول سال ۹۸ میزان صادرات شیرخشک نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است.

ایراندوست به اولین مراکز تولید جنین و سلول گاو ماده شیری برتر در استان اصفهان اشاره داشت و افزود: جنین‌های برتر تولیدی به سایر استان‌ها و کشورهای منطقه جهت انتقال جنین در گله‌های شیری صادر می‌شود؛ اولین محموله جنین تولیدی در کشور سال گذشته از این استان به کشور آذربایجان صادر شد.

وی دام‌های سبک اعم از گوسفندو بز را در استان اصفهان سه میلیون و ۵۰۰ رأس اعلام کرد و افزود: تعداد دام سنگین گاو و گوساله در استان اصفهان ۵۵۰ هزار رأس است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تعداد شتر را ده هزار نفر برشمرد و گفت: مجموع واحد دامی سبک و سنگین در استان اصفهان ۷ میلیون رأس است و تعداد یک هزار و ۹۷۳ باب دامداری صنعتی شیری و گوشتی و ۲۲ هزار و ۶۸۷ باب دامداری روستایی و نیمه صنعتی در استان اصفهان وجود دارد که در سال گذشته یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۵۹۸ تن شیر خام و یازده هزار تن شیرخشک در این استان تولید شده است.

تولید مازاد بر مصرف شیر در استان اصفهان

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف سرانه شیر و فراورده‌های لبنی اعلام شده ۱۲۱ لیتر در سال است، اظهار داشت: در استان اصفهان به ازای هر فرد ۲۸۸ لیتر شیر در سال تولید می‌شود و براساس میزان مصرف سرانه شیر که توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است، ۲.۴ برابر مصرف سالانه شیر هر نفر در استان اصفهان، در این استان شیر تولید می‌شود.

ایراندوست با اشاره به اینکه ۶۲ کارخانه فعال در حوزه صنایع لبنی دارای پروانه بهره برداری هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۳۱ کارخانه از سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و مابقی از سازمان صمت پروانه بهره برداری اخذ کرده اند.

وی افزود: شیرخام تولیدی علاوه بر استان اصفهان در دیگر استان‌های کشور هم جذب می‌شود و برخی از کارخانه‌های تولید فراورده‌های لبنی در استان اصفهان هم از سایر استان‌های دیگر شیردریافت می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید