Iranian Agriculture News Agency

بازرگان در گفتگو با ایانا:

طرح «یاوران تولید» ضامن امنیت غذایی کشور است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در شرایطی که کشور هم درگیر تحریم است و هم اپیدمی بیماری کرونا وجود دارد، ما توان هیچ ریسکی را نداریم و با از دست دادن هر ذره‌ای از محصولات کشاورزی، امنیت غذایی کشور آسیب خواهد دید بنابراین این طرح می‌تواند با ارائه راهکارها از سوی محققان، ضامن امنیت غذایی کشور باشد.

طرح «یاوران تولید» ضامن امنیت غذایی کشور است

کامبیز بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با طرح «یاوران تولید» اظهار کرد: طرح یاوران تولید، مکمل طرح‌های محققین ارشد، مروجین معین و مروجین پهنه‌ها بوده که هدف آن استفاده حداکثری از اعضای هیئت علمی و محققین در برنامه‌های جهش تولید است.

وی افزود: در طرح‌های گذشته هر محقق معین با سابقه 20 سال به بالا فعالیت داشت و تنها یک بار در هفته به مرکز مورد نظر خود سرکشی می‌کرد اما در این طرح تمام اعضای هیئت علمی و محققین مشارکت می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق دستورالعمل اعلام شده این طرح اولویت اول سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است و به تمام مدیران تحقیقاتی اختیار کامل دادیم که در مواقع لازم و تحت هر شرایطی محققین صاحب نظر را به مراکز تولیدی و مزارع ببرند.

وی، اقدامات در مزارع و مراکز تولیدی را از مسئولیت‌های محققین برشمرد و اذعان کرد: حضور در برنامه یاوران تولید، مسئولیت محققین و کارشناسان اعلام شده و رئیس مجموعه تحقیقاتی در هر استان، مقام تصمیم‌گیرنده محسوب می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: اگر در یک استان آفت یا بیماری به صورت اپیدمی شایع شود، با ابلاغ مستقیم وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مسئولیت دارد از امکانات تحقیقات در جهت از بین بردن آفات و بیماری‌‌ها استفاده کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با ابلاغ ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،‌ رئیس مرکز تحقیقات، دبیر کمیته یاوران تولید محسوب می‌شود و دستورات ابلاغی دبیر کمیته بدون هیچ مخالفتی لازم الاجرا است.

بازرگان با اشاره به این نکته که طبق دستورالعمل معاون ترویج سازمان تحقیقات، هماهنگ کننده ملی است، بیان کرد: اگر در یکی از استان‌ها در خصوص مشکلی، متخصص برجسته وجود نداشته باشد، با پیگیری معاون آموزش و ترویج، از استان‌های مجاور نیروی مورد نیاز آن استان تأمین می‌شود.

وی افزود: صورتجلسه بازدیدها همراه با پیشنهاد فنی به کارگروه مرکزی ارسال می‌شود و رئیس کارگروه مرکزی موظف به ارسال گزارش ماهانه کامل از بازدید‌ها، توصیه‌ها و پیگیری‌ توصیه‌ها است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با هدف از اجرای این طرح گفت: در شرایطی که کشور هم درگیر تحریم است و هم اپیدمی بیماری کرونا وجود دارد، ما توان هیچ ریسکی را نداریم و با از دست دادن هر ذره‌ای از محصولات کشاورزی، امنیت غذایی کشور آسیب خواهد دید بنابراین این طرح می‌تواند با ارائه راهکارها از سوی محققان، ضامن امنیت غذایی کشور باشد.

وی افزود: محققین در راستای تولید حداکثری، سلامت محصولات کشاورزی و حفظ منابع پایه کشور، با تمام قوا وارد عرصه خواهند شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم، محدودیت‌هایی را در تأمین برخی نهاده‌های کشاورزی مانند سم و کود داریم که انتظار می‌رود محققین برجسته گیاه پزشک در این زمینه راهکار ارائه دهند.

وی تأکید کرد: ما با این طرح، بالاترین سطح دانش را به بالاترین سطح اجرا متصل کرده‌ایم و رئیس کارگروه استانی را به عنوان رئیس سازمان استانی منصوب کردیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید