Iranian Agriculture News Agency

روند کشت چغندر قند در خراسان شمالی طولانی شد

سرمای بهاره و بارندگی‌های پی در پی امسال روند کشت چغندر قند در خراسان شمالی را طولانی کرده و موجب شد که علیرغم سپری شدن موعد تقویمی هرساله، کشت این محصول در استان همچنان ادامه داشته باشد.

روند کشت چغندر قند در خراسان شمالی طولانی شد

هرساله کشت چغندرقند در کشتزارهای خراسان شمالی در پایان اردیبهشت به پایان می رسید اما امسال با گذشت ۱۰ روز از آن موعد، هنوز کشاورزان مشغول کاشت این محصول در کشتزارهای منطقه هستند.

کارشناس‌مسئول چغندر قند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: علاوه بر تاثیرات سرما و بارش مستمر بهاره، افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول نیز در اقبال کشاورزان به کشت این محصول موثر بوده است.

فاطمه ستایش‌مهر افزود: هرساله کشاورزان خراسان شمالی کشت چغندر را تا اواخر اردیبهشت ماه به پایان می رساندند اما امسال بارش های پی در پی و آماده نبودن زمین، مانع کشت به موقع محصول شد که پیش بینی می شود روند کشت این محصول تا پایان خردادماه ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: البته اینکه امسال قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم چغندر قند با عیار ۱۶ رقم ۶ هزار و ۵۲۰ ریال تعیین شده نیز در استقبال کشاورزان تاثیر داشته است که نسبت به پارسال هر کیلوگرم هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافته است.

وی سطح قرارداد چغندرکاران استان با کارخانه قند را هزار و ۹۸۸ هکتار دانست و افزود: امسال هزار و ۹۶۸ هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت این محصول رفته است که تاکنون سطح سبز آن هزار و ۴۶۶ هکتار بوده است.

ستایش مهر با بیان اینکه تاکنون ۹۰ درصد کشت چغندر قند در این استان انجام شده است، افزود: عملکرد تولید این محصول در هر هکتار ۴۵ تن است که پیش بینی می شود امسال حدود ۱۰۰ هزار تن چغندر قند از کشتزارهای منطقه برداشت شود.

وی گفت: پارسال حدود ۸۵ هزار تن چغندر قند از اراضی این استان برداشت شده بود.

وی سطح کشتزارهای چغندر این استان در سال گذشته را هزار و ۷۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال ۳۰۰ هکتار بیشتر از سال قبل زیر کشت این محصول برود.

ستایش مهر اظهار داشت: استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشتزارهای چغندر کشور، ۱.۵۱ درصد تولید این محصول را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید