Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا؛

تأمین 25 درصدی گوشت قرمز چهارمحال و بختیاری توسط عشایر

معاون توسعه وعمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: عشایر کوچروی حدود ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز این استان را در نیمه نخست سال تامین می کنند که ۳۰درصد آن بصورت ارگانیک و کنترل شده است .

تأمین 25 درصدی گوشت قرمز چهارمحال و بختیاری توسط عشایر

یدالله چراغپور در گفت وگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد، از پاک و مرغوب بودن همه محصولات تولیدی عشایر استان را، یادآور شد و اظهار کرد: چرای دام عشایر در  مراتع بکر و عاری از هرگونه آلودگی  کود شیمیایی و سم گیاهی، همچنین نگهداری از دام های بومی محلی سالم با نظارت کامل شبکه دامپزشکی از عمده دلایل مرغوبیت محصولات پروتئینی و لبنی این قشر مولد است.

وی میزان تولید شیر و لبنیات عشایر در زمان استقرار در مناطق ییلاقی استان را حدود ۲۰ هزار تن  برآورد کرد و تصریح کرد: دام های سبک عشایر کوچروی این استان در زمان استقرار در مناطق ییلاقی ۲۵۰ تن پشم گوسفند و ۵۰ تن نیز کرک و مو بز، تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

معاون توسعه وعمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری سیاه چادرهای هر یک از عشایر استان را یک کارگاه تولیدی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد از ۱۵ هزار خانوار جمعیت عشایر کوچروی شناسایی شده  استان، در تولید صنایع دستی گلیم ، جاجیم ، چوقا و چادر و سبد بافی سهیم هستند.

چراغپور، از ابلاغ و اولویت گذاری خرید و ذخیره سازی بیش از  ۵ هزار تن محصول جو  خارجی و داخلی خوراک دام، با قیمت مصوب دولتی برای زمان میان بند و فصل گرم و کم علوفه امسال خبر داد و گفت: در سال جاری نیز  درخواست ۵۰۰ میلیارد ریال  اعتبار ارزان قیمت به منظور حمایت و  تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز مکاتبه با امور عشایر کشور انجام شده است.   

معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: این تسهیلات در راستای خرید و تامین علوفه دام و کوتاه کردن دست دلالان به عشایر در نظر گرفته شده  که سال گذشته نیز ۳۵۰ میلیارد ریال به متقاضیان دارای شرایط پرداخت شد. 
وی، حمایت غیرمستقیم برای افزایش کیفی و کمی تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی در بین عشایر را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از عمده وظایف مسئولان این اداره متولی عنوان کرد.

این مسوول امور عشایری چهارمحال و بختیاری، واکسیناسیون دام، تامین امنیت و توزیع مایحتاج ضروری را از جمله وظایف ذاتی و خدمات قابل ارائه به عشایر استان در طول سال اعلام کرد.

به گزارش ایانا، چهارمحال و بختیاری با بیش از ۱۲۶ هزار نفرجمعیت عشایری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک، دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید