Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین

عملیات سمپاشی بیش از 10 هکتار از مزارع غلات شهرستان نمین توسط پهپاد

عملیات سمپاشی علیه علفهای هرز و بیماری ها در بیش از 10 هکتار از مزارع غلات شهرستان با هماهنگی کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی صورت گرفت.

عملیات سمپاشی بیش از 10 هکتار از مزارع غلات شهرستان نمین توسط پهپاد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، شهرام محسنی با اعلام این خبر افزود: کلمه پهپاد مخفف عبارت «پرنده هدایت پذیر از دور» است که به هواپیما‌های بدون سرنشین اطلاق می‌شود که در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلفی از جمله حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به منظور کاهش مصرف سم در مزارع کشاورزی از پهپاد برای سمپاشی، استفاده می شود.

شهرام محسنی افزود: بدین منظور عملیات سمپاشی علیه علفهای هرز و بیماری ها در بیش از 10 هکتار از مزارع غلات شهرستان در روستاهای خانقاه سفلی و کریم کندی با هماهنگی کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی حومه نمین و با حضور معاون محترم تولیدات گیاهی، رییس اداره فناوریهای مکانیزه، رییس اداره آموزش بهره برداران سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، مدیر، معاون فنی، رئیس اداره تولیدات گیاهی،مسئول حفظ نباتات و کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان، رئیس مرکزخدمات ویلکیج و حومه وکارشناسان پهنه ، محقق گندم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، مسئولین شهرستانی و جمعی از کشاورزان پیشرو و مددکاران و تسهیلگران صورت گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین با بیان اینکه استفاده از پهپاد سمپاش برای کشاورزان به دلیل سمپاشی دقیق و اصولی کاهش مصرف سم را در پی دارد، افزود: این روش برای کشاورزی هوشمند، مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری ها،کاهش آلودگی محیط زیست و آب، کاهش مصرف سم و جذب بالای کود شیمیایی استفاده می‌شود.

وی افزود: این پهپاد‌ها قابلیت‌های صرفه جویی در مصرف آب تا 98 درصد، کاهش مصرف سم از 10 تا 50 درصد، عدم لهیدگی محصول، سرعت عمل بالا تا 60 هکتار در روز و دقت بالای سمپاشی در مزارع، سهولت در بکارگیری و تسریع در کار دارند.

شهرام محسنی اظهار کرد: این دستگاه‌ها در مدت زمان ۱۰ دقیقه با ۱۰ لیتر محلول، یک هکتار زمین را سمپاشی می‌کنند در حالی که برای سمپاشی یک هکتار با روش سنتی و بدون استفاده از سمپاش میکرونر بین 300 تا 400 لیتر محلول مورد نیاز است.

وی بیان کرد: ورود نکردن کشاورز به زمین‌های زراعی و تماس نداشتن مستقیم کشاورز با سموم،جلوگیری از خسارت وارده به محصولات بر اثر ورود تراکتور به مزرعه، همپوشانی یکنواخت سم در تمام نقاط مزرعه و کاهش مصرف آب و سم از مزایای پهپاد‌ها در عرصه کشاورزی هستند.

محسنی در پایان افزود:در سال زارعی جاری بیش از 19000 هکتار از مزارع این شهرستان به زیر کشت گندم رفته است که از این میزان بیش از 4500  هکتار گندم  آبی و 14500 هکتار به صورت دیم کشت شده است و در سال جهش تولید تا کنون در سطح بیش از 3000 هکتار از مزارع آبی و 4000 هکتار از مزارع دیم شهرستان بر علیه علفهای هرز پهن برگ و کشیده برگ مبارزه صورت گرفته و  با جدیت و همت کارشناسان مراکز حومه و ویلکیج و حفظ نباتات شهرستان تلاش می کنیم تا میزان خسارت علفهای هرز به مزارع گندم به حداقل برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید