Iranian Agriculture News Agency

پایش و رصد مزارع غلات نسبت به تشخیص آفات وشناسایی بیماریها، علی الخصوص مزارع گندم باید با حساسیت انجام شود

پیش‌بینی خرید بیش از 600 هزار تن گندم از گندمکاران استان در سال زراعی جاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پایش و رصد مزارع غلات نسبت به تشخیص آفات و شناسایی بیماری ها، علی الخصوص مزارع گندم استان باید با حساسیت ویژه ای انجام شود.

پیش‌بینی خرید بیش از 600 هزار تن گندم از گندمکاران استان در سال زراعی جاری

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای هماهنگی مدیران که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: اگر پایش و رصد مزارع نسبت به تشخیص آفات و شناسایی بیماری ها بدرستی و بموقع صورت پذیرد شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود آفت سنک بذرخوار کلزا در مزارع این محصول در سال 98، ادامه داد: به منظور آمادگی برای مدیریت سنک کلزا، پایش مرتب مزارع کلزا به ویژه همزمان با رسیدن غلاف ها برای اطلاع از وجود آن ضرورت دارد.

 فتحی با تاکید بر این که محلول پاشی مزارع آلوده کلزا و همچنین مزارع همجوار برای جلوگیری از صدمه سنک بذرخوار کلزا ضروی است، اظهار کرد: با توجه به رطوبت نسبی هوا و بارش های مناسب در بسیاری از مناطق مزارع گندم آذربایجان شرقی در سالجاری، احتمال شیوع بیماری زنگ در برخی مناطق شمالغرب استان بالا بوده به همین خاطر به کارشناسان کشاورزی توصیه می‌شود که مزارع گندم را پایش کرده و در صورت مشاهده زنگ زرد و سایر عوامل خسارت زا به کشاورزان راهنمائی های لازم را ارائه نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه، گفت: در گذشته ترکیب سنی و تحصیلی کشاورزان و بهره برداران کشاورزی از ترکیب نامناسبی برخوردار بود ولی در حال حاضر با انتقال یافته های نوین کشاورزی به جامعه هدف یعنی جامعه کشاورزی و بهره برداری از علوم و دانش روز، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاهای استان اتفاق می افتد و قشر جوان جامعه رغبت زیادی نسبت به انجام فعالیت های کشاورزی از خود نشان می دهند.

وی از راه اندازی رادیوی اینترنتی توسط مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراغه تمجید نمود و اظهار کرد: شیوه های ترویجی سالهای گذشته جوابگوی نیازهای فعلی جامعه هدف نمی باشد، تشکیل گروه های مختلف در فضای مجازی توسط کشاورزان و بیان موضوعات و آموزش های ترویجی و تبادل نظر اعضای این گروه ها با یکدیگر می تواند به عنوان یکی از شیوه های نوین و کاربردی آموزشهای ترویجی مورد توجه قرار گیرد.

 فتحی، گفت: سال 99 برای بخش کشاورزی سال سخت و دشواری است، امسال به واسطه کرونا اکثر کشورهای جهان تصمیم گرفته اند که محصولات کشاورزی خود را صادر ننمایند، لذا برای تهیه و تامین محصولات مورد نیاز خود باید به تولیدات داخلی توجه ویژه ای انجام شود.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: در بعضی از مناطق استان مانند شهرستان خداآفرین به فصل برداشت گندم نزدیک می شویم ولی در سایر مناطق جهت افزایش عملکرد در واحد سطح، ظرفیت مناسب و لازم وجود دارد بایستی از این ظرفیت ها به نحو احسن و مطلوب بهره برداری شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر حساسیت موضوع برداشت محصولات کشاورزی در سالجاری با توجه به شرایط کرونایی و عدم امکان واردات محصولات زراعی از خارج، افزود: تست و معاینات فنی دستگاه های کمباین جهت جلوگیری از ریزش و هدررفت محصول در حین برداشت ، نقش بسزایی ایفاء می‌کند.

فتحی در ادامه، گفت: اگر خرید تضمینی محصول گندم بدرستی هدف گذاری شده و از ملزومات لازم منجمله استفاده از ظرفیت فرمانداری‌ها، دهیاری ها و مراکز خرید به نحو مطلوب استفاده شود، پیش بینی می شود در سال 99 بیش از ششصد هزار تن محصول گندم از گندمکاران استان آذربایجان شرقی خریداری شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: طرح یاوران تولید دارای شیوه نامه و دستورالعمل خاص می باشد، برابر شیوه نامه طرح یاوران تولید، مدیران شهرستان می توانند پیشنهادات و نظرات خود را نسبت به اجرای هرچه بهتر این طرح در کارگروه مربوطه ارائه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید