Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت ۴۶۰ هزار تن گندم در سال زراعی ۹۹- ۹۸ از مزارع گندم لرستان

مدیر زراعت جهاد استان لرستان اعلام کرد: برداشت محصولات زراعی از اوایل خرداد ماه شروع و در اواخر مردادماه در استان لرستان به پایان می‌رسد و این بازه زمانی ۹۰ روزه برای کشاورزی استان لرستان فوق العاده حائز اهمیت بوده و باید به خوبی آن را مدیریت کنیم.

پیش‌بینی برداشت ۴۶۰ هزار تن گندم در سال زراعی ۹۹- ۹۸ از مزارع گندم لرستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، چنگیز ابراهیمی با اعلام این خبر گفت: محصولات زراعی گندم ، جو و دانه روغنی کلزا نقش بسیار ارزشمندی در تغذیه ، سلامت ، اقتصاد و معیشت مردم دارد و با توجه به این مهم، مدیریت مراحل تولید این محصولات از جایگاه ویژه ای برخوردار است، در همین راستا مراحل کاشت و داشت به خوبی انجام شده و سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان به عنوان متولی بخش کشاورزی در این مراحل به خوبی اعلام مدیریت کرده و مزارع آبی و دیم بسیار خوبی در سطح استان لرستان داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: در بعضی از مناطق شمالی استان و در مرحله داشت همچنان مبارزه بر علیه عوامل خسارت زای گیاهی شامل بیماریهای برگی ، سن گندم و علفهای هرز در حال انجام است که در همین راستا در سطح ۲۶۰ هزار هکتار از مزارع استان مبارزه بر علیه علفهای هرز ، بیش از ۳۵ هزار هکتار مبارزه با سن گندم و ۲۵ هزار هکتار مبارزه بر علیه بیماری های برگی انجام شده است.

چنگیز ابراهیمی ادامه داد: در مرحله برداشت که برای ما فوق‌العاده حائز اهمیت می باشد نیز اعمال مدیریت می نمائیم که در این زمینه هماهنگی و مکاتبات لازم با دستگاه‌های مختلف در زمینه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان انجام شده است.

وی افزود: برداشت محصولات کشاورزی خصوصا غلات در استان توسط ۱۵۰۰ دستگاه کمباین( تعداد ۲۸۰ دستگاه کمباین بومی بوده و ۱۲۲۰ دستگاه کمباین مهاجر) انجام می شود و جهت تامین سوخت این کمباینها تدارک لازم در نظر گرفته شده است و نظارت فنی بر عملکرد کمباین ها توسط ۲۵ اکیپ برداشت که از شرکت‌های خصوصی هستند و در هر مرکز خدمات جهاد کشاورزی نیز یک اکیپ برداشت حضور داشته و بر عملکرد فنی و کارکرد کمباینها نظارت دارند.

ایشان با بیان اینکه؛ قیمت هر کیلوگرم گندم ۲۵۰۰ تومان تعیین شده است، افزود: ۵۰ مرکز خرید گندم با پراکنش مناسب در سطح استان تا پاسی از شب فعال بوده و اقدام به خرید گندم کشاورزان می‌کنند.

وی سطح زیر کشت گندم استان را ۲۴۰ هزار هکتار اعلام و پیش‌بینی کرد: از این مقدار سطح زیر کشت در سال جاری ۴۶۰ هزار تن گندم تولید و بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف نیاز از کشاورزان خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: این مقدار تولید گندم پیش‌بینی اولیه بوده، اما عوامل بسیار زیادی در تولید گندم از جمله خشکسالی و عدم بارندگی در زمان مناسب تاثیر گذار هستند و قطعاً پیش‌بینی تولید گندم استان دچار تغییراتی خواهد شد و متاسفانه وضعیت اقلیمی و تغییر شرایط اقلیمی در لرستان به گونه‌ای شده است که در دو ماه مهم و حیاتی ( فروردین و اردیبهشت) با کاهش بارندگی مواجه شده ایم.

 این مقام مسئول تصریح کرد ؛ چنانچه به دیم زارهای استان لرستان که در شرایط موجود خسارت می‌بینند و تنش خشکسالی، عملکرد تولید آنها را پایین آورده است، یک بار بارندگی موثر در حد ۲۰ میلی متر و یا آبیاری تکمیلی داشته باشیم، عملکرد تولید محصولات در مزارع استان لرستان از ۵۰۰ کیلوگرم در شرایط موجود به یک تا یک و نیم تن و حتی در بعضی مزارع بین ٢ تا ٣ تن افزایش می‌ یابد ولی در شرایط موجود در هر هکتار مزرعه، حداقل ۸۰۰ تا ١٠٠٠ کیلوگرم ضرر می‌کنیم که در واقع به اقتصاد کشاورز ، اقتصاد استان و اقتصاد کل کشور خسارت وارد می شود و این در حالی است که ظرفیت آبی و خاکی استان لرستان بی نظیر بوده و متاسفانه ۸ میلیارد متر مکعب آب در استان لرستان تولید می‌شود و ما نتوانستیم به اندازه ۳۰ درصد از این پتانسیل استفاده کنیم.

در پایان ایشان افزود: مدیریت ارشد استان و سازمان جهاد کشاورزی استان ، خواستار تغییر نگرش وزارت نیرو در تخصیص آب به کشاورزی استان، جهت آبی کردن مزارع و به ویژه  آبیاری های تکمیلی مزارع جهت افزایش تولید و عملکرد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید