Iranian Agriculture News Agency

اجاره مراتع ممنوع است

​مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: هرگونه اجاره دادن یا اجاره کردن مرتع به منظور چرای دام در مراتع استان توسط هر شخصی ممنوع است.

اجاره مراتع ممنوع است

اسفندیار خزائی در گفت و گو با خبرنگار ایانا در همدان افزود: با توجه به بارندگی‌ها مناسب و غنی شدن پوشش گیاهی عده‌ای سودجو اقدام به اجاره کردن یا اجاره دادن مراتع این استان در روستاها کردند.

وی اضافه کرد: این در حالیست که مراتع جزو انفال بوده و تنها افرادی که در کمیته ممیزی واجد پروانه چرا و مرتع داری هستند می توانند به عنوان بهره بردار از این ظرفیت استفاده کنند در غیر اینصورت چرانیدن دام در مراتع، اجاره دادن و اجاره کردن آن ممنوع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: در غیر اینصورت بر اساس ماده ۴۴ مکرر قانون حفاظت و بهره برداری و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی برای فرد متخلف پرونده تشکیل شده و در مراجع قضایی به آن رسیدگی می‌شود.

خزائی گفت: استان همدان دارای ۸۲۲ هزار مرتع بوده که یک درصد مراتع و ۲ درصد علوفه تولیدی در کشور را شامل می شود و این آمارها بیانگر غنی بودن وضعیت مراتع این استان است و باید در حفظ آن کوشا بود.  

وی بیان کرد: به تازگی تعدادی از افراد ساکن در روستاها بدون مجوز قانونی اقدام به خرید دام کرده در حالیکه خرید دام در روستا و بردن آن به مرتع ممنوع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان به متقاضیان راه اندازی دامداری بسته توصیه کرد: ابتدا درخواست خود را  به معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ارائه داده و پس از دریافت موافقت نامه اصولی و پیگیری کارهای قانونی نسبت به خرید دام اقدام کنند.

خزائی از شهروندان خواست در صورت مواجهه با این قبیل تخلف ها موضوع را از طریق تماس با سامانه و تلفن رایگان ۱۵۰۴ به یگان حفاظت کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اطلاع رسانی کنند.

وی با یادآوری این نکته که پرونده‌هایی درباره اجاره دادن مرتع و اجاره کردن آن سالهای گذشته تشکیل شده است اظهار داشت: امسال این نوع تخلف با توجه به غنی شدن پوشش گیاهی و رغبت افراد به خرید دام افزایش داشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید