Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

۶ پروژه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی کردستان اجرا شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: شش پروژه اقتصاد مقاومتی سال گذشته در بخش کشاورزی استان به اجرا درآمد و امسال هم پیشنهاد اجرای ۱۹ طرح را در این بخش داده ایم.

 ۶ پروژه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی کردستان اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرید سپری به عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی استان اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی در دو بخش ملی و استانی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی برنامه‌ای هر سال تعدادی پروژه اقتصاد مقاومتی با گستره ملی در قالب تعدادی پروژه با برش مشخص به استان ابلاغ می‌شود، افزود: یکی از این برنامه‌ها افزایش ضریب خود اتکایی محصولات راهبردی اساسی در تولید محصولات اساسی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: از جمله این محصولات اساسی  گندم است که سال زراعی گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن در استان تولید شد و برای دومین سال متوالی رتبه دوم کشوری را در خرید این محصول اساسی کسب کردیم.

سپری یادآور شد: بیش از ۴۶ هزارتن حبوبات، ۴۷ هزارتن جو، شش هزار و ۶۰۰ تن دانه‌های روغنی، هفت هزار و ۹۰۰ تن ذرت دانه‌ای، بیش از ۲۸ هزار تن گوشت قرمز، ۹۰ هزار تن گوشت مرغ، ۲۳۰ هزار تن شیرخام هم در راستای این برنامه طی سال گذشته در این استان تولید شده است.

تولید بیش از یک هزار تن گیاه دارویی در استان

وی اظهار کرد: از برنامه تامین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی هم حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در استان تامین و یک هزار و ۳۴۵ تن گیاه دارویی هم تولید شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه میزان تحقق اهداف تعیین شده در این بخش بالای صد در صد بوده است، گفت:  هم راستای پروژه های ملی هر ساله تعدادی دیگر پروژه در قالب اقتصاد مقاومتی براساس ظرفیت‌های داخلی استان در ستاد فرماندهی استانی  تصویب می شود.

سپری اظهار کرد: از ۱۷ پروژه مصوب و تایید شده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور ۱۱ پروژه مربوط به بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان بود که از این تعداد شش پروژه با آثار و پیامدهای مثبتی در رونق تولید و ایجاد اشتغال به سازمان جهاد کشاورزی استان اختصاص پیدا کرد.

ایجاد ۱۵۰۰ شغل جدید

وی اضافه کرد: از جمله این پروژه ها می توان به افزایش تولید آبزیان با پیش بینی تولید ۸۱۵ تن آبزیان و ۱۶۳ نفر اشتغال جدید و افزایش تولید گوشت قرمز با پیش بینی تولید دو هزار و  ۲۰۰ تن گوشت قرمز و یک هزار و ۵۳۳ اشتغال جدید و تثبیت سه هزار و  ۱۷۵ شغل موجود اشاره کرد.

سپری افزود: توسعه زنبورداری و نوغانداری با پیش بینی  افزایش ۳۶ هزار کندوی مدرن زنبور عسل  و افزایش ۲۵۲ تن عسل به تولید استان با ۶۰۰ نفر اشتغال جدید و تثبیت ۳۰ شغل موجود و سرشاخه کاری باغات گردو با پیش بینی انجام عملیات در سطح ۲۵۰ هکتار و افزایش دو برابری تولید در واحد سطح و تثبیت ۶۰۰ شغل موجود از دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: توسعه دو هزار و ۳۷۰ هکتار باغات مثمر استان با پیش بینی ۱۷ هزار تن محصولات باغی و ۸۵۰ نفر اشتغال جدید و تثبیت ۱۵۰ شغل موجود و کشت نشائی محصولات زراعی در سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار با پیش بینی صرفه جویی سه میلیون متر مکعب آب مصرفی از دیگر پروژه های استان در این بخش است.

پیشنهاد اجرای ۱۹ پروژه اقتصاد مقاومتی

سپری با بیان اینکه منابع مالی اجرای این پروژه‌ها (تملکی و تسهیلات بانکی) هنوز به‌طور کامل تامین و تخصیص نیافته است، گفت: اما به لحاظ وجود پتانسیل‌های فراوان در استان و استقبال کشاورزان اهداف تعیین شده عملکرد قابل توجهی داشته و از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: برای سال ۹۹ نیز تعداد ۱۹ پروژه از سوی این سازمان برای تصویب در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیشنهاد می‌شود و امیدواریم با تصویب و ابلاغ و سپس تامین الزامات مورد نیاز آن‌ها روند توسعه بخش کشاورزی از شتاب بیشتری برخوردار شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید