Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان اجازه حفر چاه در حریم قناتهای فریدن را ندهند

حفر چاه در حریم قنات موجب خشکی قنات‌ها شده و اشتغال و تولید را با خطر مواجه می کند

کشاورزان اجازه حفر چاه در حریم قناتهای فریدن را ندهند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدن گفت: حفر چاه در حریم قنات کموجب خشکی قنات ها شده و اشتغال و تولید را با خطر مواجه می کند  و کشاورزان فریدن نیز باید به ما در جلوگیری از این امر کمک کنند.

حسن احمدی اظهار کرد: شهرستان فریدن ۱۴۳ رشته قنات فعال دارد که به خاطر اهمیت حفظ و نگهداری آب قنات‌ها، در هر سال اعتبارات قابل توجهی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان برای مرمت و بازسازی آن‌ها اختصاص می‌یابد.

وی گفت: قنوات میراث گذشتگان هستند و با کمترین هزینه بهترین و با کیفیت‌ترین آب را به سطح زمین انتقال می‌دهند و به همین دلیل اهمیت زیادی دارند.

مدیر جهاد کشاورزی فریدن افزود: با ساماندهی و حفظ و نگهداری از قنوات بسیاری از مشکلات کشاورزان در تأمین منابع آبی برطرف می‌شود به همین دلیل توصیه شده که به هیچ عنوان اجازه حفر چاه در حریم چاه‌های قنات‌ها داده نشود چراکه در غیر این صورت قنات‌ها خشک و نابود شده و اشتغال و تولید را به خطر می‌اندازند.

احمدی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب در سال‌های اخیر به کشاورزان توصیه می‌شود همچنان به مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت آن توجه کنند و الگوهای کشت را رعایت کنند.

وی افزود: کشاورزان با کشت محصولاتی همچون زعفران، موسیر، گل محمدی و گیاهان دارویی را در کنار تولیدات دیگر از جمله گندم، جو، یونجه، ذرت علوفه‌ای، سیب زمینی، پیاز و چغندرقند بکارند و از کشت‌های انبوه تک محصولی پرهیز کنند و اراضی کشاورزی خود را به طور ۱۰۰ درصد مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کنند. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید