Iranian Agriculture News Agency

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان

ترکیب جیره‌خوراکی مرغ در مرغداری‌های کردستان بازنگری شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: مشکلاتی برای تهیه سویا در کشور و به تبع استان وجود دارد بنابراین می‌طلبد مرغدارای ها اقدام به بازنگری در ترکیب جیره خوراکی و دان مرغی در زمان تولید کنند.

ترکیب جیره‌خوراکی مرغ در مرغداری‌های کردستان بازنگری شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، خالد جعفری در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با اشاره به اینکه مرغداری یکی از صنایع مهم در استان است، اظهار داشت: ۱۴ هزار نفر در صنعت مرغداری استان مشغول به کار هستند که سودآوری یکی از دلایل ادامه فعالیت در این صنعت است هر چند این سوادآوری دائمی نبوده و در برخی مواقع زیان‌هایی هم داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با بیان اینکه در مجموع برآیند صنعت مرغداری در استان سودآور است، افزود: جوجه‌ریزی نا متعارفی در استان روی نداده بلکه این میزان براساس پیش بینی هر ساله و افزایش مصرف در نوروز و ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده است.

جعفری با بیان اینکه کردستان با دارا بودن ۱۸ کارخانه تولید دان مرغی آماده، تامین کننده دان برای ۲۲ استان کشور است،  اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش شدید مصرف مرغ و به هم خوردن تعادل تولید در مرغداری‌ها و عرضه در بازار و در نتیجه آسیب و ضرر و زیان به این واحدها شد.

وی با اشاره به اینکه تنظیم بازار مساله‌ای نیست که دست دولت باشد و قیمت مرغ توسط خود مرغداری‌ها تعیین می‌شود، گفت: در حال حاضر قیمت مرغ در کردستان پایین‌تر از استان‌های همجوار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان یادآور شد: از آنجا که استان ما تولیدکننده مرغ است نباید قیمت این محصول بالاتر از استان‌های همجوار باشد.

جعفری با بیان اینکه در صورت نیاز شرکت پشتیبانی امور دام استان اقدام به عرضه مرغ منجمد به بازار می‌کند تا قیمت‌ها متعادل شود، تاکید کرد: در تهیه نهاده‌های دامی به ویژه سویا مشکلاتی وجود دارد، و برای رفع آن می‌طلبد در فرمول خوراک و دان مرغی بازنگری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اظهار داشت: سیاست دولت حمایت از تولید دان آماده است که در کردستانسرمایه‌گذاری خوبی در این رابطه انجام شده است.

جعفری با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۸ کارخانه دان مرغ کردستان برای ۲۲ استان کشوردان تولید می‌کند، افزود: تمام تلاش این بوده که در کنار تامین غذای مصرفی مردم، نهاده‌های دامی هم تامین شود.

وی گفت: آسیب اقتصادی ناشی از کرونا تنها مختص ایران نیست و تمام دنیا با آن مواجه شدند و مسوولان کشور و به تبع استان با استمهال تسهیلات بانکی درصدد حمایت از واحدهای تولیدی هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان عملکرد دامپزشکی استان را در مباحثی مانند صادرات و تامین واکسن مطلوب خواند و تاکید کرد: وقتی واکسن از منابع معتبر تامین شود هم به لحاظ قیمت و هم امنیت دام و طیور مطمئن‌تر است بنابراین تشکل‌های تلاش کنند از این مسیر اقدام به تهیه واکسن کنند.

جعفری یادآور شد: در بحث بیمه هم واحدهای تا پنج نفر مشمول بخشودگی سهم دولت می‌شوند که اکثر مرغداری‌های استان شامل بخشودگی می شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید