Iranian Agriculture News Agency

فائو به دنبال منابع مالی بیش‌تر برای مقابله با هجوم ملخ در ایران و پاکستان

فائو به دنبال منابع مالی بیش‌تر برای مقابله با هجوم ملخ در ایران و پاکستان

ترجمه: حمیدرضا زرنگار

سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در پی مقابله با ملخ صحرایی در شرق آفریقا در هفته‌های آینده در صدد کمک به ایران و پاکستان در مقابله با هجوم ملخ است.

روزنامه تریبون پاکستان در شماره ۱۷ مه خود به نقل از یکی از مقامات ارشد وابسته به سازمان ملل نوشت سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در پی مقابله با ملخ صحرایی در شرق آفریقا در هفته‌های آینده در صدد کمک به ایران و پاکستان در مقابله با هجوم ملخ است. این مقام ارشد خواستار حمایت از معیشت کشاورزان و دامداران در مناطق آسیب‌دیده شد. در ژانویه امسال فائو خواستار کمک ۱۳۰ میلیون دلاری شد. این بودجه عمدتا بر فعالیت‌های کنترل ملخ متمرکز است؛ زیرا حمایت از معیشت‌ها در اولویت است.

دولت‌ها با فائو برای طراحی، پایش و اجرای عملیات کنترل آفات همکاری می‌کنند. فائو آفت‌کش‌های صنعتی و بیولوژیک، تجهیزات، هواپیما و آموزش‌هایی را در دسترس قرار می‌دهد. با توجه به شرایط مساعد برای زاد و ولد ملخ، فائو خواستار تلاش‌های پایدار و منابع بیش‌تر برای دو کشور پاکستان و ایران که با هجوم ملخ مواجه‌اند و افزایش تلاش‌ها در منطقه ساحل که در معرض آسیب است، شد.

در کنار چالش همه‌گیری ویروس کرونا و سایر چالش‌ها، فائو اعلام کرد با حمایت‌های این سازمان، ۷۲۰ هزار تن غلات در ده کشور آفریقای شرقی و یمن که برای تغذیه سالانه پنج میلیون نفر کافی است، از هجوم آفات مهاجر حفظ شد. «کو دونگیو» مدیرکل فائو تاکید کرد: «با این حال، در طول فصل بارانی که هم به نفع کشاورزان و دامداران است و هم شرایط مساعدی را برای رشد ملخ‌ها فراهم می‌کند، فعالیت‌های بیش‌تری برای اجتناب از بحران امنیت غذایی مورد نیاز است».

افزایش هجوم ملخ تهدیدی بزرگ برای امنیت غذایی است. مدیرکل فائو می افزاید: «موفقیت‌های ما قابل توجه است، اما مبارزه طولانی است و هنوز خاتمه نیافته است». وی معتقد است در ماه‌های پیش روی مردمان بسیاری در خطر از دست دادن معیشت و بدتر شدن وضعیت امنیت غذایی خود هستند. فائو در گزارشی پیشرفت‌های خود در برنامه کنترل ملخ که از ماه ژانویه آغاز شده را منتشر کرد. این فعالیت اکنون شامل ده کشور آفریقایی جیبوتی، اریتره، اتیوپی، کنیا، سومالی،  سودان، سودان جنوبی، اوگاندا، تانزانیا و یمن است. این کمپین برای حفظ زراعت‌ها و معیشت‌ها از آن چه که به‌عنوان زیان‌بارترین آفات مهاجر جهان دانسته می‌شود، اجرا شد.

هجوم ملخ صحرایی با تعداد ۱۵۰ میلیون ملخ در هر کیلومتر مربع می‌تواند به تنهایی به غذای روزانه ۳۵ هزار نفر آسیب وارد کند. به واسطه فعالیت‌های حمایتی فائو بیش از ۳۶۵ هزار هکتار از اراضی منطقه مورد نظارت و کنترل قرار گرفت و ۳۵۰ هزار خانوار دامدار از آشفتگی رهایی یافتند. در شرایطی که قطعات اراضی تحت کنترل اکنون تقریبا  از هجوم ملخ مصون شده‌اند؛ فائو در مورد موج دوم رشد ملخ‌های جوانی که دوره بالغ شدن را تا ماه ژوئن(اواخر تیر ماه و اوایل مرداد ماه) می‌گذرانند هشدار داده است. مدت مذکور به دلیل همزمانی با زمان شروع برداشت محصول برای کشاورزان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

فائو اعلام کرد، روند صعودی در زمینه وسیع‌تر نگران‌کننده است. پیش‌بینی‌های به عمل آمده پیش از بروز بحران کرونا مشخص می‌کند که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، ۲۵ میلیون نفر از مردم شرق آفریقا با عدم امنیت غذایی روبرو خواهند شد. علاوه یر این تعداد، ۱۷ میلیون از یمنی‌ها نیز از قبل با معضل عدم امنیت غذایی روبرو بوده‌اند. 

مدیرکل فائو در این خصوص اظهار می‌دارد: «ما می‌توانیم و باید مردمان آسیب‌پذیر را از تاثیر بحران‌های متعدد نظیر درگیری‌ها، تغییرات ناگهانی اقلیمی، هجوم ملخ و کووید ۱۹ که به حادتر شدن عدم امنیت غذایی منجر می‌شود، محافظت کنیم».

وی می‌افزاید: «برای انجام چنین کاری ما نیازمند تقویت بیش‌تر تلاش‌هایمان و نه فقط تمرکز بر کنترل وضعیت، بلکه حمایت از معیشت کشاورزان و دامداران هستیم تا آنان از این شرایط عبور کنند».

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید