Iranian Agriculture News Agency

آغاز خرید تضمینی کلزا در خراسان‌جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با آغاز برداشت محصول کلزا در استان، خرید دانه روغنی کلزا به‌صورت تضمینی در این استان آغاز شد.

آغاز خرید تضمینی کلزا در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی با بیان اینکه ۲۱۷ هکتار از اراضی خراسان‌‍جنوبی زیر سطح کشت کلزا قرار دارد، اظهار داشت: سطح زیرکشت کلزا در استان در سال جاری از رشد چشمگیری در مقایسه با سال گذشته برخوردار است.

وی بیان کرد: دانه روغنی کلزا سومین گیاه روغنی مهم دنیا است که مقاومت به کم‌آبی، ارزش تناوبی زیاد، مقاومت نسبی به بافت خاک و قابلیت بالا برای رقابت با علف‌های هرز از مزایای این محصول است.

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا حدود یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم کلزا برداشت شود، گفت: در سال زراعی جدید سطح زیر کشت کلزا در استان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش ۳.۵ برابری داشته است.

قوسی مطرح کرد: 14 رقم کلزا در استان کشت می‌شود که کشت بهاره این دانه‌های روغنی در استان از اسفند ماه تا اواسط فروردین‌ماه انجام می‌شود و زمان برداشت محصول اوایل شهریور ماه است.

وی از کشت کلزا در شهرستان‌های نهبندان، خوسف، طبس، سربیشه، زیرکوه، قاین، سرایان و درمیان خبر داد و مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳۰۰ تن کلزا در استان برداشت شود.

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: کلزا از جمله محصولاتی است که دولت آن را به‌صورت تضمینی از بهره‌برداران خریداری می‌کند و امسال نیز این محصول به ازای هر کیلو ۴۶ هزار و ۶۰۰ ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

گیاه کلزا در تناوب با محصولات کشاورزی مانند غلات کشت می‌شود زیرا در کنترل بیماری‌ها و آفات مؤثر است.

قوسی از تجهیز و راه‌اندازی یک مرکز خرید در شهرستان خوسف خبر داد و بیان داشت: گیاه کلزا معمولاً در تناوب با محصولات کشاورزی همچون غلات کشت می‌شود زیرا در کنترل بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز مزارع مؤثر است.

وی با تأکید بر اینکه روغن کلزا به‌دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است، عنوان کرد: دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

روغن کلزا به‌عنوان یک روغن سالم معرفی شده و در بازارهای سراسر جهان تقاضای زیادی دارد.

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه روغن کلزا به‌عنوان یک روغن سالم و سلامتی بخش معرفی شده و در بازارهای سراسر جهان تقاضای زیادی دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از روغن کلزا در یک وعده غذایی یک چهارم ویتامین E مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید