Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس:

6 دستگاه اجرایی در تولید محصول گواهی شده نقش دارند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به منظور سرعت بخشیدن به تولید محصول گواهی شده، تفاهم نامه ای بین 6 دستگاه شامل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اداره کل استاندارد، سازمان صمت، صدا وسیمای جمهوری اسلامی و شهرداری منعقد می شود.

6 دستگاه اجرایی در تولید محصول گواهی شده نقش دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان روز چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه در اولین نشست شورای کشاورزی استان فارس بیان کرد: تولید محصولات گواهی شده و استاندارد حدود پنج سال است که در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی فارس قرار دارد.

به گفته وی؛ این طرح در حال حاضر ارتقای سلامت 8 محصول خیار و گوجه فرنگی (گلخانه ای و مزرعه ای)، سیب زمینی، پیاز، پرتقال و سیب درختی را در بر می گیرد.

پژمان با اشاره به اینکه در سال جاری اجرای طرح با سرعت و شدت بیشتری در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: گرایش مردم به مصرف محصولات گواهی شده و استاندارد افزایش یافته چرا که آگاهی مردم در مورد نقش تغذیه در سلامت انسان و سطح استاندارد های بهداشتی و زندگی در نتیجه افزایش درآمد جوامع بشری ارتقا یافته است.

وی؛ وابستگی تولید محصولات کشاورزی به نهاده های پرمصرف مثل کودهای شیمیایی و سموم و خطرات بالقوه مصرف نادرست این محصولات برای انسان و افزایش میزان و شدت بیماری های صعب العلاج در جامعه از دیگر دلایل گرایش جامعه به مصرف محصولات گواهی شده و استاندارد برشمرد.

پژمان بیان کرد: کشور ما صادرکننده محصولات کشاورزی است و به منظور ورود به بازارهای جهانی به خصوص در حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه حتما محصولات ما باید استاندارد و بهداشتی باشد.

او با اشاره به اینکه صدا و سیما نقش بسزایی در فرهنگ سازی مصرف محصول گواهی شده و آشنایی مردم با چگونگی تشخیص محصول گواهی شده از محصول عادی دارد، می گوید: جهاد کشاورزی آموزش کشاورزان و کارشناسان نظارت بر کنترل کیفی تولید محصولات گواهی شده را برعهده دارد، سازمان صمت باید زیر ساخت های اولیه، پلت فرم های مورد نیاز و مجوزهای شرکت و هلدینگ ها را فراهم سازد و نهایتا شهرداری با ارائه غرفه های ارزان قیمت با تولید کنندگان همکاری خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: در سال گذشته قریب به 30 هزارتن محصول گواهی شده در سطح این استان تولید و 108 نشان استانی حد مجاز آلاینده های کشاورزی و 32 گواهی استاندارد تشویقی در این زمینه صادر شده است.

محصولات استاندارد و گواهی شده کشاورزی به محصولاتی گفته می شود که میزان باقیمانده مواد آلاینده کشاورزی (سموم کشاورزی، نیترات و فلزات سنگین) در آنها کم تر از حد مجاز آلایندگی تعیین شده توسط کدکس ملی موادغذایی کشور یا کدکس بین المللی مواد غذایی باشد و تولید این گروه محصولات در چارچوب برنامه عملیات خوب کشاورزی(GAP)  و مدیریت عوامل خسارتزا با روش تلفیقی (IPM) قرار دارد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید