Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس:

دستگاه های اجرایی به تولید "محصول گواهی شده" کمک کنند

استاندار فارس گفت: هشت محصول استاندارد و گواهی شده در این استان تولید می شود و مقدمات تولید سایر محصولات نیز فراهم شده است از این رو باید دستگاه های اجرایی مانند تعاون روستایی، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری ها در این زمینه کمک کنند.

دستگاه های اجرایی به تولید "محصول گواهی شده" کمک کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عنایت الله رحیمی روز چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه در اولین نشست شورای کشاورزی استان فارس ابراز کرد: فرهنگ سازی در زمینه تولید محصول گواهی شده با قیمت مناسب علاوه بر تضمین سلامت جامعه، ارتقای صادرات را نیز به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی، باید بیشترین نقش را در تولید محصول گواهی شده داشته باشد، تصریح کرد: بخش دولتی باید به عنوان بستر ساز و کمک‌کننده  این مسیر را تسهیل کند تا فعالیت ها به سمت و سوی اقتصادی و سودآور شدن پیش برود.

رئیس شورای کشاورزی استان فارس با اشاره به ضرورت توجه به سلامتی جامعه، بیان کرد: جهادکشاورزی و محیط زیست باید به مصرف سموم دفع آفات، کودهای شیمیایی و موادی که از نظر سلامتی ممنوعیت دارند حتی در محصولاتی که به صورت عادی و بدون آزمایش تولید می شوند نیز دقت کنند.

او با اشاره به محصولاتی که زیر نظر کارشناسان کنترل کیفی تولید می شوند، افزود: هزینه های تولید محصولات ارگانیک حتی محصولات عادی قابل رقابت باشد و تضمین کنیم که این بازار از گستره وسیع تری برخوردار خواهد شد.

کشاورزی فارس به سمت و سوی دانش بنیان حرکت کند

رحیمی، با بیان اینکه کشاورزی فارس باید به سمت و سوی دانش بنیان حرکت کند، بیان کرد: این موضوع نیازمند مقدماتی از جمله ارتباط بین دانشگاه و مزرعه است که طبیعتاً عامل این ارتباط اساتید، محققان معین و ارشد و ناظرین سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند که خدمات را به کشاورزان ارائه می‌ دهند.

وی با اشاره به اینکه باید با اطلاع رسانی، احساس نیاز به راهنمایی دانشگاهیان در کشاورز ایجاد شود، افزود:  کشاورزان باید متقاضی خدمات علمی دانشگاهیان، اساتید و محققین ما باشند تا زمینه تحقق کشاورزی دانش بنیان در استان ایجاد شود.

 استاندار فارس با تاکید بر استفاده از علم اساتید دانشگاه و نقشه راه توسعه و ترویج کشاورزی، تصریح کرد: باید کارها بر مبنای علمی و کار از پیش اندیشیده شده؛ انجام شود.

رحیمی؛ اثرگذارترین روش آموزش و ترویج را ارتباط مستقیم، فیلم و تصویر و در آخر آموزش مکتوب دانست و افزود: متخصصین ترویج  و آموزش های مجازی و حضوری در این زمینه اولویت بندی کنند.

بحران ملخ استمرار پیدا می کند

رئیس شورای کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه این روزها بحران های مختلفی را تجربه کردیم، بیان کرد: بحران ملخ استمرار پیدا می کند و مبارزه با این آفت باید با سرعت و در زمان مناسب صورت گیرد تا خسارتی وارد نشود، بنابراین سازمان مدیریت و اداره کل بحران باید به جهاد کشاورزی کمک کند.

به گفته رحیمی؛ در مواجه با بحران، تفکیک دستگاهی مطرح نیست بلکه باید با همت و حمایت عمومی بحران را کنترل و رفع کنیم.

وی  با اشاره به اینکه ملخ ها بیشتر در عرصه منابع ملی و طبیعی جولان می دهند، افزود: امورعشایر به عنوان بهره بردار اصلی این عرصه، فرمانداری ها، دهیاری ها، محیط زیست و منابع طبیعی باید در مبارزه با این آفت با جهاد کشاورزی همکاری کنند.

مشکل سوخت ماشین‌آلات کشاورزی فارس سریعا رفع شود

استاندار فارس گفت: در مقایسه با سایر استان‌ها، بیشترین تعداد ماشین‌آلات کشاورزی در فارس وجود دارد و با توجه به این امر در زمینه تخصیص سوخت این ماشین‌آلات باید درست و منطقی عمل و روند آن تسهیل شود.

وی، خطاب به مدیران ارشد دستگاه‌های حاضر در شورای کشاورزی این استان اظهار کرد: سریعا مشکل این قشر باید حل شود و یکی از راهکارهای حل این معضل، اختصاص کارت سوخت به ماشین‌آلات سنگین کشاورزی است. 

رحیمی افزود: باید سعی شود با هم‌افزایی مثبت و گرفتن نظر کارشناسی، اقدامی را اجرایی کرد که وقت کمباین‌داران و تراکتورداران این استان در زمان اوج کار آنها و برداشت محصولات به دلیل عدم دسترسی آسان به سوخت تلف نشود و همچنین آنها به سمت استفاده از سوخت قاچاق نروند.  

رعایت عدالت، شرط رهاسازی آب سدهای فارس

استاندار فارس گفت: در رابطه با رها سازی آب سدها نباید اجازه تخریب دستگاه های اجرایی دولت داده شود اما رعایت عدالت نیز شرط لازم در این باره است و اگر جایی هم خطایی رخ داده، مسئول ذی‌ربط سریعا از مردم و بهره برداران عذرخواهی کند.

رحیمی ادامه داد: بارندگی‌های مناسب امسال، باعث رفع مشکلات سالیان پیش در رابطه با رهاسازی آب برای اراضی کشاورزی شده اما باید توجه کرد که این کار با برنامه‌ریزی درست، نظم و به ویژه رعایت عدالت صورت پذیرد و در مقابل با برداشت‌های بی‌رویه باید برخورد انتظامی و قضایی شود.

به گفته رحیمی، تاکنون ۱۴۳ میلیون مترمکعب آب برای استفاده در اراضی کشاوزی از سدهای استان رها سازی شده است.

رئیس شورای کشاورزی استان فارس بیان کرد: خرید گندم و دانه‌های روغنی برای امنیت غذایی این استان و کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و اشتغال خوبی نیز در این زمینه ایجاد شده، از این رو باید تولیدکنندگان و کشاورزان این بخش از نحوه خرید تضمینی، حمل کالا، دریافت به موقع خدمات و هزینه‌های خود رضایت کامل داشته باشند.

رحیمی، بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در فارس نیز تاکید کرد و اظهار کرد: باید ستاد تشکیل شده در این زمینه فعالانه‌تر عمل کند و امیدواریم در آینده نزدیک با ارائه تسهیلات مناسب به متقاضیان فعالیت در این بخش، گسترش سطح زیر کشت گلخانه را در استان فارس شاهد باشیم.

استاندار فارس به نزول رحمت الهی و وضعیت مناسب کشاورزی در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: قطعا رحمتی که حاصل شده باید قدر این نعمت را دانست و وجوهات شرعی مترتب بر این موضوع پرداخت شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید