Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

پایش ملخ صحرایی در 469 هزار هکتار از اراضی فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر469 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی ردیابی شده است.

پایش ملخ صحرایی در 469 هزار هکتار از اراضی فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی روز چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه در اولین نشست شورای کشاورزی استان فارس، با اشاره به اینکه ملخ صحرایی تاکنون 47 ریزش در این استان داشته است، ابراز کرد: در سطحی بالغ بر  23 هزار و 500 هکتار با این آفت مبارزه انجام شده است.

وی به تغییر الگوی مبارزه با آفت مذکور اشاره کرد و افزود: بیشترین سطح مبارزه در شهرستان های مهر و لامرد به ترتیب با یازده هزار و 502 هکتار و 8421 هکتار صورت گرفته در حالی که سال گذشته لارستان، زرین دشت و کازرون بیشترین سطح مبارزه با ملخ را داشتند.

دبیر شورای کشاورزی استان فارس بیان کرد: در حال حاضر ده شهرستان درگیر حمله و مبارزه با ملخ صحرایی هستند و پیش بینی می شود ریزش های جدید تا شهرستان فسا و جهرم پیش روی داشته باشند.

او،گریزی به تاثیر آفت سن بر کیفیت گندم زد و اظهار کرد: تاکنون بالغ بر صد هزار هکتار علیه این آفت مبارزه صورت گرفته است و گندم های تحویلی نیز از نظر "میزان خسارت سن" وضعیت بسیار مطلوبی دارند و در سال گذشته میزان سن زدگی گندم استان فارس صفردرصد بود.

421 میلیارد ریال اعتبار مصوب خسارت سیل در فارس

قاسمی با اشاره به اینکه به منظور جبران خسارت سیل بالغ بر 421 میلیارد ریال اعتبار در کارگروه استانی مصوب شده است، تصریح کرد:  تاکنون 350 میلیارد ریال اعتبار تامین و در دو قسط پرداخت شده که برای پرداخت صد درصدی 72 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی اظهار کرد: به منظور جبران خسارات عمومی از جمله کانال، قنات، جاده بین باغ ها و مزارع، جاده و پناهگاه های عشایری 255 میلیارد ریال تخصیص داده شده که مبادله موافقت نامه انجام و در دست اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه تسهیلات ارزان قیمت سیل 650 میلیارد ریال است، افزود: 92 درصد از این مبلغ جذب شده است.

دبیر شورای کشاورزی استان فارس، اشاره ای به روند توسعه گلخانه ها در این استان کرد و گفت: در سال گذشته به صورت تهاجمی و با هدف 650 هکتاری این کار صورت گرفت و متقاضیان احداث گلخانه در سطح 570 هکتار شناسایی شدند که حدود 201 هکتار گلخانه و سایبان احداث شد.

وی افزود: در روند توسعه گلخانه ها متاسفانه با کمبود یارانه مواجه شدیم که امیدواریم با توجه به تفاهم اخیر سازمان مدیریت و وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات جدید پرداخت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ عدم تخصیص یارانه سود تسهیلات بانکی، عدم پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان، افزایش قیمت های لوازم احداث گلخانه، عدم فروش محصول گلخانه های گل و گیاهان زینتی در شرایط کرونا و مشکل نقدینگی این واحد ها را از جمله چالش های توسعه گلخانه ها برشمرد.

افزایش محصول درپی رها سازی آب سد درودزن

قاسمی ابراز کرد: رهاسازی آب سد درودزن از دوم اردیبهشت سال جاری در حوزه مرودشت و شهرستان های زرقان و خرامه آغاز و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا هشتم خردادماه به پایان خواهد رسید که پیش بینی می شود بالغ بر 250 هزارتن افزایش محصول در این حوزه داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: هدر رفت مقدار قابل ملاحظه ای از آب رودخانه کر در کانال های فرعی به علت عملکرد ناقص دریچه ها و وضعیت نامناسب بستر و حاشیه رودخانه کر که باعث هدر رفت و پرت زیاد آب می شود از جمله مشکلات رهاسازی آب سد درودزن بود.

اولین نشست شورای کشاورزی استان فارس در سال جاری، روز چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه به ریاست عنایت الله رحیمی برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید