Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی

۳.۸ میلیون تن جو امسال در سطح کشور تولید می‌شود

امسال با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، پیش‌بینی می‌شود که بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول جو از مزارع دیم و آبی کشور استحصال شود.

 ۳.۸ میلیون تن جو امسال در سطح کشور تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌کرد: امسال با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، پیش‌بینی می‌شود که بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول جو از مزارع دیم و آبی کشور استحصال شود.

عزیز کریمی روز دوشنبه در بازدید از مزارع جو و نیز مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال بیش از ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به صورت آبی و حدود یک میلیون هکتار نیز به صورت دیم به زیر کشت محصول جو رفته و برداشت این محصول آغاز شده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت جو در کشور افزود: پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری، ۳۰۰ هزار تن محصول جو بیشتر از سال قبل برداشت شود.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، جو را یکی از محصولات مهم علوفه‌ای کشور عنوان کرد و ادامه‌داد: با توجه به این که بخشی از نیاز کشور به این محصول از خاج وارد می‌شود، همین افزایش ۳۰۰ هزار تنی می‌تواند در کاهش وابستگی به خارج بسیار موثر باشد.

وی اضافه‌کرد: تا سال گذشته ۶۳ درصد نیاز کشور به محصول جو در داخل تامین می شد که امسال با افزایش تولید این میزان به ۶۷ درصد خواهد رسید و مابقی نیاز کشور نیز از محل واردات تامین خواهد شد.

کریمی در تشریح نتایج بازدید از مراکز تحقیقاتی و مزارع جو در استان اردبیل نیز گفت: در ابتدای سال زراعی جاری به علت شرایط اقلیمی استان اردبیل، نگرانی در خصوص وضعیت مزارع جدی بود ولی بارش‌های فصل زمستان و بارندگی بهاری، تنش مزارع را جبران کرده و شرایط مزارع عالی ارزیابی می‌شود.

وی اظهارداشت: ارزیابی مزارع استان اردبیل نشان می‌دهد که امسال سال خیلی خوبی برای مزارع به خصوص غلات و جو در استان است و در زمینه تولید غلات شاهد رشد خوبی در این استان خواهیم بود.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با چشمگیر خواندن فعالیت ایستگاه تحقیقات کشاورزی استان در منطقه آراللوی شهرستان اردبیل گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در بخش کشاورزی یکی از قطب‌های مهم تولید علم و دانش کشاورزی کشور به ویژه برای محصولات اقلیم سرد و اقلیم گرم و مرطوب خزری به شمار می‌رود.

وی اضافه‌کرد: این مرکز در زمینه غلات و علوفه، طرح‌های تحقیقاتی و آزمایش‌های خوبی انجام داده که اثرات آن در بخش ارقام جدید و تحمل بیماری‌ها می‌تواند به کل کشور کمک کند و تحقیقات عملیاتی انجام شده در این مرکز، با کیفیت بسیار عالی دنبال می‌شود.

در جریان این بازدید که به همراه اسماعیل اسفندیاری‌پور مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم انجام شد، خلیل نیکشاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گزارشی از آخرین وضعیت کشاورزی استان بویژه در حوزه غلات و نیز فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل ارائه کرد.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۹ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید