Iranian Agriculture News Agency

شیرزاد تاکید کرد:

ضرورت هم‌گرایی فعالان بخش کشاورزی در شرایط تحریم و پساکرونا

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بر ضرورت وحدت و هم‌گرایی تجار، کشاورزان، بخش خصوصی، بخش دولتی و فعالان صادراتی بخش کشاورزی در شرایط تحریم و پساکرونا تاکید کرد.

ضرورت هم‌گرایی فعالان بخش کشاورزی در شرایط تحریم و پساکرونا

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین شیرزاد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جلسه معارفه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان با اشاره به اینکه کشور ما روزهای سختی را به ویژه در زمینه امنیت غذایی طی می‌کند، گفت: نگرانی تحریم ها و تحت تاثیر قرار گرفتن مسائل با وجود بیماری کرونا نیز به این موضوع دامن زده است.

وی با اشاره به عکس العمل کشور ها در خصوص بحث امنیت غذایی و بیماری کرونا، تصریح کرد: کشور چین بیش از ۶۰ میلیون تن از محصولات غذایی را پیش خرید کرده است؛ کشور قزاقستان حتی صادرات هویج را به سایر کشورها ممنوع اعلام کرده است؛ روسیه نیز از ۲۷ میلیون تن گندم تنها ۵ میلیون تن گندم مازاد تولید خود را در فضای کرونا خواهد فروخت.

شیرزاد با بیان اینکه تحولات خاصی در پساکرونا وجود دارد که مستقیم و غیرمستقیم بر امنیت غذایی کشور اثر خواهد گذاشت، یادآور شد: وحدت و همگرایی تجار، کشاورزان، بخش خصوصی، بخش دولتی و فعالان صادراتی بخش کشاورزی در این اوضاع بسیار ضروری است و ما نیاز به یک گفتگوی ملی برای حفظ منافع ملی و امنیت غذایی کشور داریم؛ زیرا در 16 قلم از محصولات کشاورزی وارد کننده هستیم که چند مورد آن جزو کالاهای اساسی است.

وی با بیان اینکه باید سیاست های مناسب برای بازار داخل، صادرات و تهاتر اتخاذ شود، تصریح کرد: باید در زمینه سیاست‌های تنظیم بازار با کشورهای همسایه و پیرامونی کشورمان، برنامه ریزی کنیم زیرا با وجود مشکلات در فروش نفت، برای تامین و کنترل نرخ های ارز  کالاهای اساسی مجبور هستیم تا تغییرات جدیدی را اعمال کنیم.

شیرزاد با اشاره به اینکه باید برنامه ها و الگوهای جدیدی در این زمینه ارائه کنیم، ادامه داد: اگر قرار است در الگوی کشت مربوط به ذرت و برنج تغییر ایجاد کنیم زمان آن فرا رسیده است؛ اگر می‌خواهیم خودکفایی خود را در شکر به واسطه چغندرقند و فعال کردن کارخانجات خوزستان و دگردیسی خطوط تولید انجام دهیم نیز زمان آن فرا رسیده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به برنامه‌های ابلاغ شده برای سال جهش تولید اشاره کرد و افزود: برای تحقق اهداف برنامه های سال جهش تولید، برآن بودیم، چگونه سیاست های انبارشی مناسب را پیگیری کنیم تا تولید کننده داخل متضرر نشود و مصرف کننده کلانشهرها نیز با قیمت عادلانه و منصفانه کالاهای کشاورزی را تهیه کنند.

وی یادآور شد: ما در برخی از محصولات مانند آفت کش و علف کش ها واردکننده هستیم و باید شرکت های دانش بنیان و پایه تعاونی از مرحله تولید آزمایشی و نمونه خارج شوند و به تجاری سازی برسند تا حداقل مصرف داخل را تامین کنند.

شیرزاد تصریح کرد: باید تعاون روستایی را به انبارش درست و منطقی با کاهش ضایعات تبدیل‌کنیم؛ زمان آن است تا تولید داخل را به حرکت دربیاوریم و تعاونی‌های روستایی را به انبارهای استانداردی تجهیز کنیم تا این انبارهای استاندارد بتوانند ماندگاری بالایی برای کالاهای استراتژیک داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید