Iranian Agriculture News Agency

پرداخت تسهیلات ۲۸ میلیارد تومانی برای اجرای طرح هاب شتر در خراسان جنوبی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، گفت: حدود 70 هزار رأس گاو و گوساله، 13 هزار نفر شتر، یک میلیون و 600 هزار رأس گوسفند و بز و دام سبک توسط دامداران و تولیدکنندگان استان پرورش داده می‌شود.

پرداخت تسهیلات ۲۸ میلیارد تومانی برای اجرای طرح هاب شتر در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، محمود اشرفی‌گل بیان کرد: با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پای کار آمدند و مقرر شد 8 هزار نفر شتر شیری توسط ستاد اجرایی وارد استان و بین متقاضیان روستایی توزیع شود.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم شیر شتر را جمع‌آوری کنیم بهترین کار این است که کارخانه شیر و شیر خشک شتر در استان راه‌اندازی شود که در این راستا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قول داده تا اواخر اردیبهشت ماه شیر شتر را خریداری کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: در این راستا ایجاد مرکز جمع‌ آوری شیر شتر با 26 نفر اشتغال، 35 هزار رأس دام سبک با اشتغال 2 هزار نفر، راه‌اندازی کارخانه شیر خشک شتر 10 نفر اشتغال، کارخانه بسته‌بندی روغن کوهان و صابون و شامپو شتر 20 نفر، کارخانه ریسندگی و پارچه بافی پشم شتر 20 نفر و تولید علوفه در اراضی غیر دولتی100 نفر است.

اشرفی با بیان اینکه کارت شناسایی دامداری در کمترین زمان صادر می‌شود گفت: در خراسان‌جنوبی در زمینه پرورش مرغ و تخم‌مرغ خوشبختانه زنجیره کاملی از تولید از جمله کارخانه مرغ مادر، کارخانه جوجه‌کشی، کارخانه خوراک دام و کشتارگاه وجود دارد.

وی اظهار داشت: در این راستا تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منعقد شده که در زمینه هاب شتر و توسعه دامپروری در استان خراسان جنوبی بسیار ارزشمند است.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این باره گفت: از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تاکنون بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح هاب شتر به متقاضیان در خراسان جنوبی پرداخت شده است.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه جهت‌گیری همه دستگاه‌های اجرایی اشتغال روستایی است، افزود: در این زمینه نخستین طرحی که به صورت پایلوت اجرایی شده تبدیل استان به هاب (مرکز منطقه‌ای) پرورش شتر است.

وی اظهار داشت: در این زمینه 20 هزار شتر از خارج کشور وارد استان خواهد شد و شاهد ایجاد 10 هزار شغل خواهیم بود که در حال حاضر 6 شهرستان امکان تولید و افزایش فرآورده‌های متعلق به شتر را دارند.

وی بیان کرد: از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تاکنون بالغ بر 28 میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح هاب شتر به متقاضیان در خراسان جنوبی پرداخت شده است.

نماینده شرکت مجری طرح هاب شتر در خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تاکنون 28 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره، برای پرورش دام به متقاضیان در خراسان جنوبی پرداخت کرده است.

حسینی با بیان اینکه این تسهیلات به 700 متقاضی دریافت دام در قالب طرح هاب شتر پرداخت شده افزود: متقاضیان با این تسهیلات 350 نفر شتر و 11 هزار و 400 راس دام تهیه کردند.

وی گفت: قرار است در قالب این طرح تا سال 1400، پرداخت تسهیلات برای خرید 8 هزار نفر شتر و 25 هزار راس دام سبک پرداخت شود تا کمکی به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد در مناطق روستایی کند.

نماینده شرکت مجری طرح هاب شتر در خراسان جنوبی رفع دغدغه متقاضیان برای تامین علوفه را نیز از دیگر برنامه‌های طرح هاب شتر اعلام و بیان کرد: در این راستا طرح کشت خارشتر در عرصه‌های مرتعی استان در حال اجرا است.

حسینی ادامه داد: تاکنون 400 هکتار توسط این شرکت در حیدرآباد و 200 هکتار هم با توزیع بذر غنی شده توسط متقاضیان دریافت تسهیلات زیرکشت رفته است.

خراسان جنوبی دومین قطب پرورش شتر در کشور و با داشتن هوای گرم و خشک و بیابان‌های وسیع، مکان بسیار خوبی برای پرورش شتر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید