Iranian Agriculture News Agency

اصغری:

مینی تیوبر سیب زمینی طی ۱۴ سال اخیر وارد کشور نشده است

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از آغاز تولید انبوه و تجاری مینی تیوبر سیب زمینی واردات آن ممنوع بوده و طی ۱۴ سال اخیر هیچ مینی تیوبری وارد کشور نشده است.

مینی تیوبر سیب زمینی طی ۱۴ سال اخیر وارد کشور نشده است

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با گزارش پخش شده از صدا و سیما مبنی بر وجود انحصار در واردات بذر سیب زمینی، اظهار کرد: انحصاری در واردات بذر سیب زمینی وجود ندارد و اساساً این وزارتخانه به شرکت ها مجوز واردات بذر سیب زمینی نمی دهد، بلکه این کشاورزان هستند که می‌توانند بر اساس استانداردها و شرایط تعریف شده سهمیه واردات بذر سیب زمینی دریافت کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۵ نفر از کشاورزان سالانه حدود هزار تن بذر سیب زمینی را وارد کرده و نهایتا آن را در چندین مرحله تکثیر و به بذر مورد نیاز تولید سیب زمینی خوراکی تبدیل می کنند که در این فرآیند چند ساله، نیاز ۵۰۰ هزار تنی کشاورزان در زمینه بذور سیب زمینی تامین می شود. البته لازم به توضیح است که انتخاب کشاورزان به مزارع مستعد آن ها از نظر شرایط اقلیمی بستگی دارد و بر اساس تایید موسسه تحقیقات بذر و نهال صورت می گیرد.

اصغری با اشاره به تولید انبوه مینی تیوبر در کشور خاطرنشان کرد:  تولید انبوه و تجاری مینی تیوبر سیب زمینی به عنوان بزرگترین پیش پایه تولید سایر کلاس های بذری اواخر سال ۸۴ و با هدایت و حمایت معاونت امور زراعت آغاز شده است. از سوی دیگر با حمایت معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و تأمین و پرداخت یارانه به پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گیاهچه های تولیدی این پژوهشگاه به صورت رایگان در اختیار واحد های کشت بافت قرار می گیرد، بنابراین نمی‌توان روی این اقدامات نام واردات بی رویه، انحصار در واردات یا حمایت نکردن از تولیدکنندگان را گذاشت.

وی افزود: نیاز سالانه بذر مینی تیوبر حدود ۵ میلیون عدد است. در ابتدای آغاز کار در کنار واحدهای کشت بافت بخش خصوصی، بخش دولتی نیز حضور فعالی داشت که به تدریج واحدهای دولتی حذف و عرصه به بخش خصوصی واگذار شد. در حال حاضر فضایی رقابتی ایجاد شده و کسانی که متقاضی تولید مینی تیوبر هستند با بازدیدهای به عمل آمده توسط موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال به عنوان متولی در این زمینه، مجوز تولید را دریافت می کنند.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گرچه متقاضیان باید در یک فضای رقابتی با هدف ارتقاء کیفی تولید و با قیمت ارزان تر فعالیت کنند تا بهره برداران از این مسئله منتفع شوند، بدیهی است واحدهایی که بتوانند با استفاده از تکنولوژی بالا تعداد بیشتری مینی تیوبر با قیمت ارزان‌تر تولید کنند، در این رقابت موفق شده و به تولید خود ادامه می‌دهند و آنهایی که قادر به برآورده کردن هدف مذکور نباشند، در نهایت مجبور به ترک تولید هستند اما تعطیلی واحدهای تولیدی مذکور ارتباطی به تخصیص ارز دولتی مورد اشاره به واردکنندگان ندارد و باید گفت که ارز دولتی از ابتدای امسال نیز برای واردات بذر سیب زمینی اختصاص داده نشده است.

وی افزود: نکته  مهم دیگر اینکه از آغاز تولید انبوه و تجاری مینی تیوبر سیب زمینی واردات آن ممنوع بوده و طی ۱۴ سال اخیر هیچ مینی تیوبری وارد کشور نشده است.

اصغری با اشاره به این که  تولیدکنندگان مختارند نسبت به تهیه بذر سیب زمینی از منشاء تولید داخلی یا واردات استفاده کنند، عنوان کرد: این حق کشاورز است که برای استفاده از آخرین تکنولوژی های موجود در دنیا و تولید از بذور وارداتی نیز بهره ببرد و هیچ اجباری برای آن نمی توان در این زمینه در نظر گرفت.

وی افزود: معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از سال ۸۵ تاکنون با اتخاذ تدابیر مناسب و همکاری و هماهنگی نزدیک با واحدهای کشت بافت پیشرو زمینه مساعدی را برای ارتقاء کمی و کیفی بذور سیب‌زمینی اعمال کرده و نمونه آن فعالیت واحدهای بسیار موفق در این زمینه است که در گزارش صدا و سیما نیز به آن اشاره شد.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برخلاف آنچه در گزارش پخش شده آمده است، سود کلان و گزافی در واردات بذور سیب زمینی وجود ندارد، چرا که مجموع قیمت واردات بذر سیب زمینی برای کشاورزانی که سهمیه آن را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده اند، در سال کمتر از ۲ میلیون دلار است در حالی که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار ارز از صادرات سیب زمینی عاید کشور شده و کشاورزان از آن منتفع می شوند. همچنین یکی از دلایل واردات بذور سیب زمینی سلیقه های متفاوت مشتریان خارجی کشورهای منطقه است.

اصغری با اشاره به این نکته که یکی دیگر از ابهاماتی که در گزارش پخش شده از صدا و سیما به آن اشاره شد معدوم شدن محموله های بذری وارد شده به کشور بوده است، اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته تنها یک محموله بذر سیب زمینی معدوم شد که آن نیز به این دلیل بوده است که همه بذور وارداتی با مجوز قرنطینه سازمان حفظ نباتات به کشور وارد می‌شوند و در مواردی ممکن است بذری آلوده به آفات یا بیماری های قرنطینه ای باشد که به ناچار باید معدوم شود اما پرداخت خسارت با صورتجلسه تنظیمی بر عهده شرکت مبدا بوده و به ازای آن بذر رایگان در اختیار کشاورز واردکننده مورد نظر قرار گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید