Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد

افزایش 50درصدی حمل کالاهای اساسی از بنادر

ایجاد انگیزه در کامیون‌داران با ابزارهای تشویقی

معاون دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: حمل کالاهای اساسی از بنادر کشور بالغ بر چهار میلیون تن بوده است که بالغ بر 62هزار سفر-کامیون این کالاها را حمل کرده‌اند که از مدت مشابه سال قبل، بالغ بر 50درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش 50درصدی حمل کالاهای اساسی از بنادر

به گزارش خبرنگار ایانا، چند روز قبل، حسن عباسی معروفان، مدیرعامل پشتیبانی امور دام از مشکل کمبود کامیون برای حمل نهاده‌های دامی از بنادر به دلیل همزمانی اوج (پیک) برداشت سبزی، سیفی و برخی دیگر از محصولات کشاورزی خبر داده بود. این موضوع را از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور جویا شدیم. معاون دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از علل این رخداد گفت و توصیه‌هایی نیز برای رفع این مشکل ارائه داد.

مهرداد حمدالهی در این باره به «ایانا‍» گفت: از ابتدای سال تا دیروز، غیر از فروردین‌ماه که شرایط خاص ناشی از بیماری کرونا حکم‌فرما بود، براساس بارنامه‌های صادره 65میلیون تن کالا از طریق چهارمیلیون و 200هزار سفر-کامیون در ‌جاده‌های کشور حمل شده است.

افزایش 8درصدی حمل محصولات غذایی، کشاورزی و دامی نسبت به سال گذشته

حمدالهی با اشاره به سهم محصولات غذایی، کشاورزی و دامی به‌عنوان ضروری‌ترین کالاهای مورد نیاز مردم، افزود: سهم این بخش از 65 میلیون تن کالای حمل‌شده، 14 میلیون و 200هزار تن بوده که بیشترین سهم را در جابه‌جایی کالا به خود اختصاص داده که بالغ بر 8درصد نسبت به سال گذشته، افزایش داشته است.

افزایش 50درصدی حمل کالاهای اساسی از بنادر

او درباره نقل و انتقال کالا از بنادر نیز که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است نیز گفت: حمل کالاهای اساسی از بنادر کشور بالغ بر چهار میلیون تن بوده است که بالغ بر 62هزار سفر-کامیون این کالاها را حمل کرده‌اند که از مدت مشابه سال قبل، بالغ بر 50درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته او، بیشترین سهم در این میان از آن بندر امام خمینی است که 58درصد انتقال کالاهای اساسی از بنادر از این بندر صورت گرفته است. بندر شهیدرجایی و بندر امیرآباد نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

حمدالهی با بیان اینکه در حال حاضر روند جابه‌جایی کالا به‌صورت عادی صورت می‌پذیرد، به مشکل رخ داده نیز اشاره کرد و افزود: باید در نظر داشته باشیم با توجه به فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی در کشور و همزمانی آن با ورود کشتی‌های حامل کالاهای اساسی به کشور،‌ تمایل کامیون‌داران به حمل محصولات کشاورزی داخلی بسیار بالاتر است.

دو عامل کم‌رغبتی رانندگان برای حمل کالاهای اساسی از بنادر

او برای این اتفاق، دو عامل را عنوان کرد: نخست، کرایه‌های حمل کالاهای کشاورزی داخلی بالاتر از کرایه‌های حمل بار وارداتی به کشور است و دوم، این کرایه‌ها به‌موقع پرداخت می‌شود که همین امر مزیت رقابتی برای حمل بار داخلی نسبت به حمل کالاهای اساسی از بنادر را یادآور می‌شود.

این مقام مسئول در قالب توصیه‌ای به واردکنندگان اصلی کالاهای اساسی به کشور، تأکید کرد: توصیه می‌کنیم نهادها و سازمان‌های درگیر در امر واردات کالاهای اساسی به کشور نسبت به پرداخت به‌موقع کرایه‌های حمل بار این کالاها اقدام کنند تا کامیون‌داران که در بخش خصوصی حضور دارند، رغبت بیشتری برای حمل این نوع بار ضروری به کشور داشته باشند.

ابزارهای تشویقی برای ایجاد انگیزه برای کامیون‌داران

معاون دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سازمان راهداری به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا هماهنگی‌هایی را برای ایجاد انگیزه برای حمل کالاهای اساسی وارداتی برای رانندگان ایجاد کند، ادامه می‌دهد:‌ در این زمینه فراخوان‌ به رانندگان داده‌ایم و اختصاص لاستیک و سوخت تشویقی به این کامیون‌داران را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت برای کامیون‌هایی که برای حمل کالاهای اساسی از بنادر اقدام می‌کنند، در نظر گرفته‌ایم.

به گفته او، در حال حاضر، توقف کامیون‌های حمل کالاهای اساسی از بنادر از 12 ساعت در ماه گذشته به 8 ساعت در هفته جاری کاهش داشته است که نشان می‌دهد همکاری لازم از سوی کامیون‌داران صورت می‌گیرد.

به گزارش ایانا، پیش‌تر مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفته بود: ماهانه به‌طور متوسط یک میلیون و پانصد هزار تن نهاده دامی در کشور مصرف می‌شود که یک میلیون تن آن از طریق واردات تامین می‌شود و نهایتا تا دو هفته آینده با ادامه روند واردات، عرضه پاسخگوی تقاضا شده و بازار به تعادل می‌رسد.

به گفته او، هم‌اکنون روزانه بیست تا بیست و پنج هزار تن نهاده‌های دامی از بنادر تخلیه می‌شود که در صورت تخصیص کامیون‌های مورد نیاز، این رقم به روزانه پنجاه هزار تن می‌رسد، اما اگر این اتفاق هم نیفتد در بدبینانه‌ترین حالت باز هم بازار در دو هفته با روند فعلی به تعادل خواهد رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید