Iranian Agriculture News Agency

شیرزاد اعلام کرد:

چشم انداز برنامه تولید و تدارک انواع بذور محصولات زراعی تا افق 1404

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال جهش تولید، چشم انداز برنامه تولید و تدارک انواع بذور محصولات زراعی اساسی از سال جاری تا افق ۱۴۰۴ را تشریح کرد.

چشم انداز برنامه تولید و تدارک انواع بذور محصولات زراعی تا افق 1404

به گزارش ایانا، حسین شیرزاد در رابطه با آمار و‌ ارقام چشم انداز برنامه تولید و تدارک انواع بذور محصولات  زراعی اساسی از سال جاری تا افق ۱۴۰۴، اظهار داشت: براساس این برنامه تا افق ۱۴۰۴ تولید بذر گندم شبکه تحت پوشش با افرایش 33 درصدی از ۱۵۰ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید، بذر جو و حبوبات نیز به ترتیب با رشد  صد درصدی به ۵۵ هزار تن و ۲ هزار تن در کلیه طبقات بذری افزایش می یابد.

وی افزود: تولید بذر علوفه (شبدر برسیم) نیز از میزان ۵۰۰ تن به ۷۰۰ تن می رسد و در صورت نیاز استان ها تا میزان 1000تن نیز قابل افزایش است، همچنین تولید بذر هیبرید ذرت ارقام میان رس و دیررس با مشارکت شرکت امریکن ژنتیک آغاز و در حال حاضر 50 تن تولید شده است و برنامه ریزی جهت افزایش تولید تا 1000 تن در برنامه وجود دارد. در دانه های روغنی نیز امکان تولید بذر هیبرید کلزا 1200 تن ، سویا 3000 تن و کنجد نیز 400 تن فراهم شده و عملیاتی  می گردد . 

شیرزاد ادامه داد: همچنین، برنامه تولید و تدارک انواع بذور در سال زراعی ۹۹-۹۸، در 28 استان کشور در مجموع به 190 هزار تن می رسد.

وی در رابطه با جدول برنامه تولید بذور (کلزا، ذرت، کنجد، شبدر برسیم) در کشت و صنعت شهید رضایی دزفول ( خوزستان) در سال جاری، توضیح داد:  تولید بذر هیبرید کلزا در سطح ۵۵۰ هکتار با پیش بینی عملکرد ۱۲۰۰ تن تولید بذر هیبرید ذرت در سطح ۵۰ هکتار  و پیش بینی عملکرد ۷۵ تن و تولید بذر OP کنجد در سطح ۵۰ هکتار و پیش بینی عملکرد ۴۵ تن برنامه ریزی شده است.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه با اشاره به جدول تولید بذور OP ( پیاز، گوجه فرنگی) در کشت و صنعت جیرفت اظهار داشت:  مقدمات تولید بذر OP  یک رقم پیاز با سطح 200 هکتار و سه رقم گوجه فرنگی با ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت فراهم و قابل اجرا می باشد . بدیهی است تولید بذر خیار سبز ، فلفل و ملون نیز در برنامه آتی این کشت و صنعت وجود دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید