Iranian Agriculture News Agency

نابودی مراتع و تشدید خشکسالی

رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به تغییر بارش‌های استان از برف به باران اشاره کرد و گفت: به دلیل شیب منطقه به دنبال بارش باران ،رواناب ایجاد و در صورت ضعیف بودن مراتع و نبود پوشش گیاهی روی خاک، فرسایش رخ می‌دهد، با از بین رفتن خاک نفوذ آب به داخل زمین کاهش یافته و در نتیجه چاه‌ها و چشمه‌ها خشک می‌شوند.

نابودی مراتع و تشدید خشکسالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،فرامرز مردانی با اشاره به ظرفیت مراتع استان برای چرای دام، بیان کرد: هم اینک تعداد دام در مراتع مازاد و به طور تقریبی ۲.۷ برابر ظرفیت مراتع استان است اگر قرار باشد شتر هم به این میزان اضافه شود، فشار بیشتری به مراتع وارد و تخریب آنها بیشتر می‌شود.

وی، با بیان اینکه پرورش شتر را می‌توان به صورت بسته انجام داد، خاطر نشان کرد: در صورتی که از دام‌های موجود در مراتع کسر شود می‌توان شتر را جایگزین آنها کرد ولی در حال حاضر امکان ورود شتر به مراتع استان ممکن نیست.

رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اشتغال و اقتصاد ۲۳ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار استان به مراتع وابسته است، تصریح کرد: هر گونه ظرفیتی که بخواهد به مراتع تحمیل شود، باید مجوزهای لازم را داشته باشد در این صورت مطابق طرحی که تهیه می‌شود دام سبک حذف و دام سنگین جایگزین می‌شود.

مردانی با بیان اینکه ورود شتر به مراتع باید با گرفتن مجوز از جهاد کشاورزی، محیط زیست و منایع طبیعی باشد، ادامه داد: اگر شخصی پروانه چرا داشته باشد و بخواهد شتر را هم به دام‌هایش اضافه کند، باید اول مجوزهای لازم را از جهاد کشاورزی و محیط زیست بگیرد و سپس با حذف تعدادی از دام‌ها، اجازه ورود شتر به مرتع به وی داده می‌شود.

وی، گراس یک ساله و بوته‌های چند ساله مانند گون را جزو علوفه‌های موجود در مراتع استان دانست و بیان کرد: گون به دلیل نقش حفاظتی که برای آب و خاک دارد در بحث ماده یک قانون جزو گونه‌های حفاظت‌شده و قطع آن ممنوع است.

رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه هر تعداد دام برای ورود به مراتع باید مجوز داشته باشد، بیان کرد: بدون شک ورود شتر به مراتع با از بین بردن پوشش گیاهی مانند خارها سبب از بین رفتن بیشتر خاک و آب می‌شود.

به گزارش ایانا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید