Iranian Agriculture News Agency

منصور:

طرح‌های مرتعداری باید تلفیقی و چند منظوره تهیه شوند

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که طرح‌های مرتعداری صرفاً برای تعلیف دام نیست، گفت: این طرح‌ها باید تلفیقی و چند منظوره تهیه شوند تا علاوه بر کاهش فشار دام بر مرتع، به اقتصاد ‌خانوارهای روستایی کمک کنند. ‌

طرح‌های مرتعداری باید تلفیقی و چند منظوره تهیه شوند

به گزارش ایانا، مسعود منصور در نشست با اعضای اتحادیه تعاونی‌های منابع طبیعی و انجمن صنفی مرتعداران کشور گفت: طرح‌های مرتعداری که از زمان قبل تهیه شده نیازمند بازنگری و اصلاح است و برای عرصه‌های مرتعی فاقد طرح باید طرح مرتعداری تهیه شود.

به گفته وی در تهیه طرح‌های مرتعداری از ظرفیت و توانمندی‌های مهندسین مرتع که در نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌ طبیعی حضور دارند استفاده می‌شود.

منصور با بیان این که طرح‌های مرتعداری باید تلفیقی و چند منظوره تهیه شوند، از پیش بینی لازم برای جانمایی و کاشت حداقل ۵۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در طرح‌های تهیه شده مرتعداری سخن به میان آورد.

وی وجود بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی توسعه کشور را در منابع‌ طبیعی یک ظرفیت دانست و یادآور شد: کلیه فعالیت‌ها و اقدامات انجمن مرتعداری و تعاونی‌های منابع‌ طبیعی می‌تواند در قالب این ماده قانونی پیگیری و دنبال شود.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اتحادیه تعاونی‌های منابع ‌طبیعی و انجمن صنفی مرتعداران را بازوان قوی منابع‌ طبیعی و متولیان طرح‌های مرتعداری برشمرد و خاطرنشان کرد: این طرح‌ها پس از تصویب می‌توانند از سوی اتحادیه و انجمن در کمیته فنی ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌ها دفاع شود.

وی در ادامه برپایی نشست هر دو ماه یک بار با آنان را خواستار شد و از مدیران منابع‌ طبیعی خواست همانند ستاد در استان‌ها با این تشکل‌ها نشست داشته باشند.

منصور در ادامه وسعت منابع ‌طبیعی کشور را گسترده و وسیع خواند و از اتحادیه‌های منابع‌ طبیعی و انجمن مرتعداری خواست با مشارکت و حضور به موقع در عرصه، منابع‌طبیعی را در فصل حریق و مدیریت و کنترل چرا یاری کنند.

وی در ادامه گفت: منابع ‌طبیعی برای تامین تجهیزات اطفای حریق، آموزش و فرهنگ‌سازی و همچنین تامین منابع مالی اقدام و اتحادیه می‌تواند محدوده‌های حفاظتی را تعیین و به منابع طبیعی اعلام و حفاظت کند.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به وصول عوارض سالانه در مراتع اشاره کرد و افزود: آنچه متاسفانه به عنوان حقوق دولت از مرتعداران دریافت می‌شود حدود ۳۰ درصد است و انجمن مرتعداران باید در زمینه وصول بهره مالکانه دولت منابع‌ طبیعی را یاری کند.

منصور در جمع‌بندی این نشست، به بهره‌برداری از محصولات فرعی و بویژه گیاهان دارویی پرداخت و بیان داشت: متاسفانه در بخش فرآوری و بسته بندی محصولات فرعی ضعیف عمل کرده و ضابطه مندی فنی کاملی در این بخش وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اتحادیه منابع ‌طبیعی و انجمن مرتعداری باید با ورود و رعایت ضابطه‌مندی فنی در این عرصه ورود کنند و با نقش آفرینی خود زنجیره تولید، بسته‌بندی و فرآوری محصولات فرعی را ساماندهی کنند.

بر اساس این گزارش، روسای اتحادیه سراسری منابع ‌طبیعی و انجمن صنفی مرتعداران ضمن بیان مشکلات خود از این نشست و دیدگاه سرپرست سازمان جنگل‌ها ابراز خشنودی کرده و و در ادامه ابراز امیدواری کردند با مرتفع شدن مشکلات شاهد شکوفایی منابع‌ طبیعی بویژه مرتع این دایه بی مزد و منت انسان و حافظ قداست خاک کشور باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید