Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان

عملکرد مناسب بخش کشاورزی کردستان در گرو تولید محصول سالم است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بر ارتقای سلامت محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: عملکرد مناسب بخش کشاورزی این استان در گرو تولید محصول سالم است.

عملکرد مناسب بخش کشاورزی کردستان در گرو تولید محصول سالم است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرید سپری در جلسه بررسی راهکارها و پیشنهادات  ارتقای سلامت محصولات کشاورزی که در دانشگاه علوم پزشکی استان تشکیل شد، اظهار کرد: استقرار تعداد ایستگاه‌های  پیش آگاهی (تعیین زمان مناسب سمپاشی) در سال ۹۸ به ۱۷۰ دستگاه افزایش یافت.

وی اضافه کرد: ۵۳ دستگاه دیتالاگر(سنجش دما و رطوبت)  و ۶ دستگاه سیستم هواشناسی خودکارسال گذشته به منظور پایش آفات در استان مستقر شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه  ترویج روش‌های نوین کنترل آفات و تغذیه گیاهی از دیگر اقدامات انجام شده این سازمان در راستای ارتقای سلامت محصولات کشاورزی است، افزود: کنترل بیولوژیک آفت هلیوتیس در یک هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی و نخود و کنترل بیولوژیک آفت مینوز در یک هزار و ۷۲۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان طی سال گذشته انجام شد.

سپری یادآور شد: برگزاری ۲ هزار و ۲۶۹ نفر روز دوره آموزشی (موضوعات سلامت محور) و توزیع ۳۴۰ لیتر کودزیستی بایوفارم و پروبیو بین سبزیکاران شهرستان سنندج از دیگر اقدامات انجام شده در راستای افزایش سلامت محصولات کشاورزی در استان است.

وی تاکید کرد: تاثیرمداخلات بر ارتقای سلامت محصولات کشاورزی منجر به افزایش ۱۱ درصدی سلامت خیار مزرعه‌ای و افزایش  سه درصدی سلامت سبزیجات برگی در استان شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: برای خردی تجهیزات ردیابی و پیش آگاهی در سطح یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای سال جاری نیاز به یک میلیارد ریال اعتبار داریم.

سپری افزود: برای جایگزینی سموم و کودهای شیمیایی در محصولاتی که مصرف تازه خوری دارند از طریق اختصاص یارانه سموم و کودهای کم خطر بیولوژیک به سه هزار هکتار از اراضی استان نیاز به ۱۲ میلیارد ریال اعتبار است.

وی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای آموزش بهره برداران استان و مساعدت کشاورزان برای اخذ گواهی استاندارد به ترتیب ۴۰۰ میلیون و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

چتلاش برای افزایش سهم اعتبارات سلامت محور هر دو ارگان، بویژه اعتبارات مورد نیاز برای حمایت از تولید محصولات سالم استاندارد، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و اداری هر دو مجموعه در راستای هم افزایی و افزایش توان و تعداد نمونه برداری و آزمایش محصولات و برسی و جایگزین روش‌های آزمایشگاهی که هزینه کمتری در بر دارند همچنین بهره گیری،  معرفی و ترویج مصرف محصولات کشاورزی استاندارد گواهی شده، از بسترهای اطلاع رسانی هر دو مجموعه از مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید