Iranian Agriculture News Agency

معاون اداره کل منابع طبیعی استان سمنان:

خسارت 35 میلیارد ریالی سیلاب به بندهای خاکی سمنان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بر اساس برآوردها وقوع سیل در فروردین 98 بیش از 35 میلیارد ریال به سازه‌های آبخیزداری مانند بندهای خاکی خسارت زد.

خسارت 35 میلیارد ریالی سیلاب به بندهای خاکی سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، فرهاد عبدالشاه اظهار کرد: بیشترین خسارت ناشی از وقوع سیل در روزهای گذشته مربوط به شهرستان‌های مهدی‌شهر و گرمسار بوده است.

به گفته وی، بندهای خاکی با کنترل رسوب در سیلاب از انتقال رسوب به پایین‌دست و بروز خسارت جلوگیری می‌کند و بر همین اساس در سیل اخیر بندهای خاکی محل انباشت رسوب شده و باید لایروبی شود تا از ظرفیت ذخیره آب آن کاسته نشود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سیل اخیر در 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده و در اثر شدت سیلاب، بندهای خاکی نیازمند لایروبی هستند.

عبدالشاه خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردها حدود 20 درصد از بندهای خاکی استان سمنان نیازمند لایروبی هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردها هزینه لایروبی بندهای خاکی به ازای هر یک مترمکعب 50 هزار ریال است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان در سال گذشته، مخزن با حجم 822 هزار مترمکعب ایجاد شد که با ایجاد این مخزن سالانه با فرض سه بار سیل در حوضه مخزن 2 میلیون 466هزار مترمکعب سیل کنترل و از آسیب رسیدن به تأسیسات زیر بنایی، مزارع، روستاها و شهرها جلوگیری می‌شود.

عبدالشاه گفت:اجرای طرح‌های آبخیزداری علاوه بر حفاظت از آب‌وخاک و افزایش منابع آب‌های زیرزمینی تأثیر چشمگیری در کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های ویرانگر دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید